حرفه وطن
 
قالب وبلاگ

 

پژوهش جدید محققان دانشگاه سوری نشان داده که راه رفتن هنگام خوردن منجر به پرخوری در طی روز خواهد شد.

پروفسور جین اوگدن از محققان این بررسی اظهار کرد: راه رفتن و خوردن موجب پرخوری در طی روز خواهد شد. چون راه رفتن باعث اختلال و حواس‌پرتی ما در خوردن می‌شود. حتی اگر این راه رفتن در محدوده مکان غذاخوری باشد و یا نوعی ورزش محسوب شود.

اوگدن و همکارانش 60 زن رژیمی و غیررژیمی در سه موقعیت مختلف غذاخوردن را مورد بررسی قرار دادند. گروه اول غلات را هنگام تماشای ویدئو، گروه دوم در هنگام راه رفتن و گروه آخر در هنگام گفت‌وگو با دوستان میل کردند.

بعد از این آزمایش، از شرکت‌کنندگان طعم مواد مختلفی را که در این موقعیت‌ها خورده بودند، پرسیده شد. این طعم‌ها شامل شکلات، هویج، انگور و چیپس سیب‌زمینی بود.

نتایج این آزمایش نشان داد افراد رژیمی گروه دوم اسنک بیشتری مصرف کردند.

وی اظهار کرد: هنگام راه رفتن چون تمرکز زیادی بر خوردن نداریم، میزان بیشتری غذا می‌خوریم.

اگر فرصت غذا خوردن ندارید، حداقل همان ساندویچی که می‌خورید تا حد امکان نشسته بخورید تا میزان مواد غذایی صرف شده مشخص شود.


موضوعات مرتبط: طب سنتی، نکات طب سنتی، بهداشت، بیماری و واکسن، دارو، ،
برچسب‌ها:
[ سه شنبه 24 شهريور 1394برچسب:, ] [ 9:23 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]


اصول خوردن ماهی و میگو در طب سنتی را بدانید
از دیدگاه طب سنتی ماهی مولد نطفه است و به تولید اسپرم سالم کمک می‌کند. ضمن این که میگو به دلیل طبع گرم و مواد مغذی زیادی که دارد به باروری نطفه کمک می‌کند.

اصول خوردن ماهی و میگو در طب سنتی را بدانید

ماهی و میگو در طب سنتی

بسیاری از خانواده های ایرانی با شروع فصل گرما از خوردن ماهی اجتناب می کنند و این غذا را مخصوص فصل سرد سال می دانند؛ در حالی که متخصصان طب سنتی غذاهایی که با ماهی تهیه می شوند را ویژه فصل گرم معرفی و مصرف آن را توصیه می کنند. اما سوال اینجاست، دیدگاه طب سنتی در مورد آبزیانی مانند میگو، ماهی و اشپل (تخم ماهی) چیست و به چه دلیل بر مصرف ماهی در فصول گرم سال سفارش شده است .

دکتر سیدرضا رضایی دریاکناری، پزشک و متخصص طب سنتی ایران می گوید: از نظر طب سنتی، چون ماهی طبع سردی دارد و مزاج این فصل گرم است، مصرف انواع ماهی ها به صورت کبابی یا بخارپز یا غذاهایی که با ماهی تهیه می شود همچون قلیه ماهی و ماهی شکم پر می تواند مزاج بدن را متعادل سازد، ضمن این که گوشت ماهی علاوه بر مقوی و مغذی بودن در مقایسه با گوشت قرمز و مرغ بسیار سهل الهضم و سبک بوده و بسرعت جذب می شود. این متخصص در پاسخ به این پرسش که ماهی های جنوب که در آب شور پرورش می یابند در مقایسه با انواعی که در آب شیرین رودخانه و دریای شمال رشد می کنند، آیا گوشت شان طبع متفاوتی دارد می گوید: هر چه شوری آب بیشتر شود سردی ماهی کمتر می شود و هر چه آب سردتر شود بر سردی ماهی افزوده می شود.

ماهی را با مصلحاتش بخورید!

متخصصان تغذیه خوردن ماهی با لیموترش را توصیه می کنند چون نه تنها لیمو طعم بهتری به گوشت ماهی می  دهد بلکه ویتامین C موجود در آن به جذب آهن ماهی کمک می کند. دکتر رضایی در این باره می گوید: مصرف مقادیر زیاد چاشنی هایی چون لیموترش و انواع ترشی ها به همراه ماهی به دلیل آن که هردو طبع سردی دارند بخصوص برای سرد مزاجان توصیه نمی شود، چون ضمن این که سبب بی حالی، ضعف و هضم سخت غذا می شود، تشدید کننده بیماری های سرد همچون روماتیسم، آلزایمر، افسردگی و... است . در روایات اسلامی آمده است اگر ماهی بخصوص شب هنگام خورده شود و با مصلحاتش همچون خرما، گردو، عسل، روغن بادام شیرین، کنجد، زنجبیل، آویشن یا به همراه ادویه جات با طبع گرم خورده نشود، یکی از عوامل تشدید کننده ام اس و سکته خواهد بود . بهترین چاشنی ماهی آب نارنج و سیر است که هم فواید بی شمار و هم طبع گرمی  دارند. این متخصص درخصوص مصرف ماهی تن کنسروی به همراه تخم مرغ می گوید: در طب سنتی مصرف تخم مرغ و شیر و هر گوشت دیگری به همراه ماهی منع شده است، زیرا تولید سودا می کند و بر خلق و خوی افراد تاثیر منفی گذاشته و سبب تشدید بیماری های مزمن، افسردگی و یبوست می شود. در نتیجه ماهی باید در فصل گرما و به همراه مصلحاتش خورده شود. به گفته دکتر رضایی، ماهی برای سردمزاجان یعنی کسانی که پوست سرد و در کل جنب و جوش کمی دارند یا در مجاورت با هوای سرد یا باد کولر دچار سردرد و رخوت می شوند مناسب نیست.

ماهی و میگو، تقویت کننده نطفه و نیروی جنسی

در طب نوین ماهی و میگو را به دلیل دارا بودن برخی ویتامین های خاص و املاحی چون سلنیوم برای تقویت و باروری نطفه مردان مناسب می دانند. دکتر

رضایی

در این باره می گوید: ماهی مولد نطفه است و به تولید اسپرم سالم کمک می کند. ضمن این که میگو به دلیل طبع گرم و مواد مغذی زیادی که دارد به باروری نطفه کمک می کند. به گفته این متخصص از دیدگاه طب سنتی ماهی و بیشتر از آن میگو، تقویت کننده قوای جنسی است که البته ماهی برای کسانی که گرم مزاج هستند بالابرنده نیروی جنسی و در سرد مزاجان سبب کاهش قدرت جنسی می شود. دکتر رضایی در پاسخ به این پرسش که اشپل چه طبعی دارد، می گوید: به تخم همه ماهی ها اشپل گفته می شود و خاویار نام تخم ماهی ازون برون است. اشپل طبع گرم و خاویار مزاج گرم تری دارد و هر دو زیاد کننده نیروی جنسی و بارور کننده نطفه هستند.

ماهی همه بیماری ها را درمان نمی کند

آبا این درست است که می گویند ماهی شانس ابتلا به افسردگی را کم می کند، ناراحتی های قلبی را کاهش می دهد، باعث افزایش قدرت حافظه می شود و اگر زنان باردار زیاد ماهی بخورند باعث افزایش هوش فرزندانشان می شود؟ دکتر رضایی پاسخ می دهد افسردگی و فراموشی در گروه بیماری های سرد قرار دارند و اگر هم ماهی با مصلحاتش خورده شود برای این گروه از بیماران مناسب نیست. در مورد بیماری های قلبی، اگر مشکلات قلبی در اثر اختلالات ناشی از گرمی مزاج رخ دهد مصرف ماهی توصیه می شود، اما در غیر این صورت سردی ماهی خود سست و ضعیف کننده قلب خواهد بود که بهتر است در این خصوص میگو و اشپل که طبع گرمی دارند را جایگزین ماهی کرد. اشپل و میگو از تقویت کننده های حافظه و هوش و التیام دهنده افسردگی هستند، اما چون ماهی رطوبت زیادی دارد و تولید کننده بلغم است، برای رفع این امراض مناسب نیست . بنابراین کسانی که بیماری های سرد دارند بهتر است از میگو و تخم ماهی و افرادی که بیماری های گرم دارند از ماهی استفاده کنند . در طب سنتی مصرف دو بار در هفته ماهی را مناسب و مکفی دانسته اند و به گفته دکتر رضایی اگر به هر دلیلی نتوانستید از ماهی استفاده کنید انواع مغزها و روغن کنجد جایگزین خوب ماهی برای دریافت امگا ـ 3 هستند.

ماهی ها خوب و بد دارند

ماهی ها هر چه در آب تمیزتری پرورش یابند و جنب و جوش بیشتری داشته باشند، کیفیت بیشتر و بهتری دارند. دکتر رضایی می افزاید: ماهی های پرورشی که به تعداد زیاد در استخرهای کم وسعت رشد می کنند یا ماهی هایی که اغلب کف رودخانه، دریا یا اقیانوس بی حرکت و ساکن هستند و شنای کمتری می کنند یا در آب های آلوده به سر می برند، در گروه ماهی های خوب قرار نمی گیرند.

 ماهی قزل آلای غیرپرورشی که در خلاف رودخانه حرکت می کند یا ماهی سفید دریای شمال از بهترین و پر جنب و جوش ترین ماهی های شمال هستند. ضمن این که کیلکا و ساردین نیز به دلیل جثه ریزشان شناگرهای فعالی هستند و در طب سنتی مصرف ماهی های ریز برای درمان بیماری های زردی و یرقان و اختلالات کبدی بسیار توصیه شده است.


موضوعات مرتبط: طب سنتی، نکات طب سنتی، بهداشت، ،
برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 22 مرداد 1394برچسب:, ] [ 6:40 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

 

این میوه دارای سطح بالایی از اسید تارتاریک است که باعث طعم تند آن می شود. همچنین به عنوان آنتی اکسیدان قوی عمل کرده و رادیکال های آزاد و مضر را از ارگانهای بدن حذف می کند.
مطالعات نشان داده است که عصاره تمبرهندی خواص فوق العاده ای را برای اسهال خونی، دردهای شکمی، تب، عفونت های انگلی، یبوست و بیماری های چشمی دارد. علاوه بر این دارای خواص آنتی اکسیدان، ضد باکتری، ضد سم و شفابخش زخم بوده و از بدن در برابر مارالیا، آسم و دیابت حفاظت می کند.

تمبرهندی میوه عجیبی است که بر روی درختان بسیار بلند حبوباتی چون لوبیا رشد کرده و عمدتا در مناطق گرم و خشک هند، آسیا، مکزیک و شمال آفریقا رشد می کند.این درختان تولید غلاف قهوه ای رنگی را می کنند که دانه های ریز قهوه ای را به همراه یک خمیر چسبنده احاطه کرده است.
 
گفتنی است که این میوه به هنگام کال بودن طعم تلخی دارد.

حال در اینجا به چند خاصیت تمبر هندی اشاره می شود:
 
100گرم تمبرهندی میزان دوز روزانه توصیه شده از مواد مغذی، 36 درصد تیامین، 35درصد آهن، 23درصد منیزیم و 16درصد فسفر را تامین می کند.
 
تمبرهندی به طور سنتی به هضم غذا، کاهش ناراحتی های معده و درمان اختلالات صفراوی کمک کرده و به عنوان ملین عمل می کند.
 
این میوه دارای سطح بالایی از اسید تارتاریک است که باعث طعم تند آن می شود. همچنین به عنوان آنتی اکسیدان قوی عمل کرده و رادیکال های آزاد و مضر را از ارگانهای بدن حذف می کند.
 
از تمبرهندی در تهیه داروهای طبیعی برای بیماری های روماتیسم، گرمازدگی، تب، التهاب و گلودرد استفاده می شود. همچنین از برگ و گل این میوه ضمادی ساخته می شود که در درمان جوش، ورم مفاصل، بواسیرو رگ به رگ شدن بسیار موثر است.
 

 

موضوعات مرتبط: طب سنتی، نکات طب سنتی، بهداشت، بیماری و واکسن، دارو، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ شنبه 20 تير 1394برچسب:, ] [ 8:41 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

 

 

 

لیموترش دارای اثر زیادکننده فعالیت گلبول‌های سفید خون در دفاع از بدن است، مقوی قلب، سیستم عصبی، سمپاتیک، ضدرماتیسم، نقرس، همچنین آرام‌کننده و ضد اسکوربوت، ضدآسم و بندآورنده خون نیز است.
 
 کارشناس تغذیه گروه سلامت خانواده معاونت بهداشتی هرمزگان گفت: لیموترش اثرات درمانی مفیدی در بسیاری از بیماری‌ها دارد و علاوه بر اینکه خون را تصفیه می‌کند، یک ضدعفونی‌کننده قوی نیز محسوب می شود.

لادن صدیق، اظهار کرد: لیموترش دارای اثر زیادکننده فعالیت گلبول‌های سفید خون در دفاع از بدن است، مقوی قلب، سیستم عصبی، سمپاتیک، ضدرماتیسم، نقرس، همچنین آرام‌کننده و ضد اسکوربوت، ضدآسم و بندآورنده خون نیز است.

وی با بیان اینکه لیموترش گوهر تمام میوه‌ها است، افزود: این میوه خون را تصفیه و مخاط را پاک و ضدعفونی می‌کند، همچنین کشنده میکروب نیز است، علاوه بر آن ویتامین C موجود در لیمو عامل تقویت نسوج است.

صدیق گفت: لیموترش به علت داشتن خواص اسیدی ضد عفونی‌کننده قوی است. اگر در مسافرت‌ها به آب آشامیدنی مشکوک هستید و می‌ترسید از آن بنوشید کافی است چند قطره آب لیموترش را در آن بریزید، آب ر ا کاملا استرلیزه کرده و میکروب‌های موجود در آب را از بین می‌برد.

وی عنوان کرد: اگر به سلامت گوشت و ماهی تردید دارید می‌توانید از آب تازه لیموترش استفاده کنید. همچنین برای اینکه مطمئن شوید شیر بریده است یا نه می‌توانید چند قطره از آب لیموترش در شیر بچکانید و بعد هم بزنید. اگر شیر حالت دانه دانه پیدا کرد، معلوم است که بریده است و قابل استفاده نیست. آب تازه لیموترش اثر قلیایی کننده و ضداسیدیته معده دارد، زیرا لیموترش دارای مقداری اسید سیتریک است و هنگامی که این اسید وارد بدن می‌شود جذب و اکسیده می‌شود و پس از تغییراتی تولید کربنات و بی‌کربنات‌های کلسیم و پتاسیم می‌کند که خود باعث قلیایی نگهداشتن خون می‌شود.

صدیق ادامه داد: محل گزش حشرات را با یک قطعه لیموترش مالش دهید که در درمان و رفع ناراحتی‌های آن کمک می‌کند. برای تقویت لثه‌ها اگر یک برش از لیموترش تازه را بر روی لثه‌ها بمالید باعث تقویت و استحکام آنها می‌شود همچنین برای شادابی و تقویت دستها اگر آب لیمو تازه را به کف دستها ریخته و مالش دهید باعث سلامت و شفافیت دستها می‌شود.

کارشناس تغذیه گروه سلامت خانواده معاونت بهداشتی استان با اشاره به اینکه آب لیموترش مخلوط با عسل در دهان باعث از بین رفتن آفتها و التهابات مخاط دهانی می‌شود، بیان کرد: قرقره کردن آب لیموترش برای رفع آنژین‌ها موثر است. همچنین افرادی که دارای پوست چرب هستند باید لوسیون حاصل از لیموترش را صبح و شب به پوست صورت بمالند و به مدت ۲۰ دقیقه صبر کرده، بعد با آب ولرم شستشو دهند و سپس از کرم مرطوب‌کننده استفاده کنند.

صدیق با بیان اینکه لیمو اثرات درمانی مفیدی در بسیاری از بیماری‌ها دارد، گفت: بالا بودن فشار خون، هموفیلی، خونریزی‌های معده و روده، وجود خون در ادرار، بیماری‌های ریوی، بیماری‌های مربوط به روده، مالاریا، بی‌اشتهایی، رماتیسم و نقرس، دفع رسوبات ادراری و صفراوی، واریس، چاقی، یرقان و استفراغ از جمله بیماری هایی است که مصرف لیموترش در درمان آنها مفید است.

وی افزود: یک برش لیموی تازه در داخل یک فنجان قهوه داغ غلیظ بیندازید و بنوشید، زیرا یک مسکن بسیار مقوی است. اگر آب یک عدد لیمو را با یک لیوان آب گرم مخلوط نموده و به صورت کمپرس استفاده کنید، برای از بین رفتن نفخ شکم، دل به‌هم خوردگی و سایر اختلالات هاضمه و رفع ترشی معده مفید است.

صدیق با اشاره به اینکه آب لیموی تازه مخلوط با نصف لیوان آب و کمی عسل، نوشابه بسیار مفرحی است که برای بیماران تب‌دار بسیار موثر خواهد بود، گفت: برای گلودرد، بهترین دارو، لیموترش است. یک قاشق چایخوری آب لیموترش را در آب نیم گرم بریزید و با آن غرغره کنید، ورم گلو و گلودرد را برطرف خواهد کرد .همچنین برای گرفتگی بینی و زکام کافی است، چند قطره آب لیمو را با یک قاشق چایخوری آب مخلوط کرده و در بینی بچکانید.

وی اظهار کرد: برای رفع ورم معده و روده باید یک لیموترش را با پوست و هسته له کنید و آن را با یک لیوان آب سرد و یک قاشق عسل مخلوط کرده و به مدت یک ساعت قبل از خواب بنوشید. برای جلوگیری از خونریزی بینی نیز کافی است که یک تکه پنبه را آغشته به آب لیمو کرده و در سوراخ بینی بگذارید، خون دماغ را برطرف خواهد کرد.

وی عنوان کرد: پوست لیمو ترش ویار زنان باردار را کاهش می‌دهد و قوه هاضمه آنها را تقویت و تهوع آنها را از بین می‌برد. لیموترش سرشار از ویتامین‌های (آ) و (ب) و به ویژه ویتامین (ث) و دارای آهن، کلسیم، سدیم، منیزیم، فسفر و پتاسیم است. در لیموترش اسیدهای زیادی وجود دارد که از همه مهمتر اسید سکوربیک و اسید سیتریک است که از بین برنده اسیداوریک است.

صدیق گفت: افراد کم‌خون‌ می‌توانند در هر وعده غذایی، آب لیموی ترش تازه را به مقدار زیاد به غذای خود اضافه کنند. ویتامین C موجود در لیموترش، جذب آهن از منابع گیاهی از جمله غلات، حبوبات و سبزیجات را افزایش می دهد.
 


موضوعات مرتبط: طب سنتی، نکات طب سنتی، بهداشت، بیماری و واکسن، دارو، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ شنبه 20 تير 1394برچسب:, ] [ 8:18 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]
 

 

لیمو ترش درمان کننده چاقی و برطرف کننده بزرگی طحال، شفا دهنده گواتر و میخچه، وبا، اختلالات جریان گردش خون، مشکلات گوارش، یبوست، سوء هاضمه، زردی و یرقان است و خواص ضد سرطان دارد.

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران به نقل از ایسنا ، از ویتامین های لیموترش می توان درصد بالای ویتامین ث، ویتامین های گروه ب و ویتامین آ، و  از املاح معدنی بی شمار و بسیار مفید آن پتاسیم، منگنز، منیزیم و ...  را نام برد.
 
لیموترش عامل زیبایی
 
لیمو ترش یک ماده تقویت کننده زیبایست و باعث افزایش سلامتی، طراوت، شادابی، جوانی و نیروی حیات می شود.
 
مانع شل شدن و چروک پوست و پیری زودرس می شود، برای پاکسازی لکه های پوستی می توانید آب لیمو ترش را روی پوست بمالید و از شب تا صبح روز آن بماند، همچنین از عصاره لیمو ترش با گلیسیرین می توانید خستگی پوست و ترک های پوست را از بین ببرید.  
اگر تمایل دارید موهایتان شفاف و درخشان شود کافیست مقداری لیمو ترش تازه با آب سرد ترکیب کنید و روی موها بریزید و سپس موها را بشویید.
 
پوست لیمو ترش را روی پوست خشک یا جای پوسته پوسته شده بمالید تا مشکلات پوستی برطرف شود، برای نرم شدن پوست ضخیم شده آرنج نیز پوست لیمو ترش مفید است.
 
از لیمو ترش تجزیه شده 6 تا 8 درصد اسید سیتریک تهیه و از هسته های آن روغنی به نام لیمو تن تهیه و در طب مصرف می شود.
  
لیمو ترش استرلیزه کننده آب مشکوک
 
خواص اسیدی این میوه یک ضد عفونی کننده قوی است، به همین دلیل توصیه می شود اگر در مسافرت به آب آشامیدنی مشکوک شدید به آن چند قطره لیمو ترش اضافه کنید و بعد از آن، آب استرلیزه شده را می توانید نوش جان کنید.     
 
لیموترش درمانگر بیماری ها
 
همچنین آب لیمو ترش که ماده ای خنک کننده (سرد کننده) است باعث از بین بردن سموم میکروب بیماری هایی مانند دیفتری، حصبه و برخی امراض مهلک و خطرناک می شود؛ ترشح صفرا را افزایش می دهد و در رفع یرقان(زردی) و دفع سنگ های کوچکی که در مجاری ادرار گیر می کنند موثر است.   
 
رابطه لیموترش و درمان چاقی
 
لیمو ترش درمان کننده چاقی و برطرف کننده بزرگی طحال، شفادهنده گواتر و میخچه، وبا، اختلالات جریان گردش خون، مشکلات گوارش، یبوست، سوء هاضمه، زردی و یرقان است و خواص ضد سرطان دارد.

پوست لیمو ترش ویار زنان باردار را کاهش می دهد و قوه هاضمه آنها را تقویت و تهوع آنها را از بین می برد.  
 
کسانی که فشار خون بالایی دارند بهتر است لیمو ترش بخورند زیرا  فیبر آن کمک مضاعفی به کاهش فشار خون می کند، بهترین دارو برای گلودرد است و غرغره مخلوط لیمو ترش و آب نیم گرم ورم گلو و گلو درد را برطرف می کند خواص ضد عفونی کننده ای که دارد زکام را درمان می کند.
 
رابطه لیموترش و دندان ها
 
لیموترش باعث محافظت از دندان ها و لثه ها و حفظ سلامت آنها می شود، بهترین دارو برای اسکوربوت(خنریزی لثه ها و تغییر حالت بافت لثه) و مخلوط آب لیموترش و عسل و آب برای رفع خونریزی پیشنهاد می شود.
 
لیمو ترش خاصیت ضد پوکی استخوان داردو به افزایش جذب کلسیم کمک می کند و نوشیدن یک لیوان لیمو ترش به افراد در معرض خطر به خصوص زنان یائسه بسیار توصیه می شود.
 
لیموترش برای خونریزی های ریوی، معده، روده، رحم، کلیه ها و دیگر اندام های داخلی درمانگر است و لازم است در این موارد چند بار در روز مقداری آب لیموترش را آب میل کنید؛ برای پیشگیری از خونریزی نیز می توانید یک تکه پنبه را به لیمو ترش آغشته کنید و در سوراخ بینی بگذارید و مانع خونریزی شوید.   
 
تاثیر لیموترش بر حافظه
 
لیموترش تقویت کننده حافظه نیز است؛  وقتی که می خواهید چیزی را به یاد آورید کافی است چند قطره اسانس لیمو ترش را بر روی یک دستمال بریزید و از طریق بینی استنشاق کنید!  
 
لیموترش از بین برنده خستگی
 
برای رفع خستگی های روزانه نیز پس از اینکه پاهایتان را در آب گرم قرار دادید و منافذ پاها حسابی باز شد پاها را از آب خارج کنید و هر کدام از پاها را به یک نصف لیمو آغشته کنید، با این کار علاوه بر رفع خستگی سموم را نیز از ظریق منافذ باز شده از بین می برید.
 
لیموترش درمانگر سردرد و سکسکه
 
لیموترش بزاق دهان را زیاد می کند، شیره معده را زیاد می کند، سردردهای میگرنی را از بین می برد، برای این کار کافیست هنگام سردرد در یک فنجان قهوه یا چای لیمو ترش ریخته و میل کنید.
 
گذاشتن یخ لیمو ترش روی زبان سکسکه را درمان می کند؛ مخلوط آب لیمو ترش و آب به همراه شکر یا عسل نوشیدنی مناسبی برای انواع درد مریضی ها است.    

 

موضوعات مرتبط: طب سنتی، نکات طب سنتی، بهداشت، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ جمعه 15 خرداد 1394برچسب:, ] [ 6:3 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

 

عدم مصرف گوشت باعث کم‌خونی و مشکلات و ناراحتی‌های عصبی می شود.
////////////محسنی/باشگاه شبانهبه گزارش باشگاه شبانه، انواع گوشت به غیر از فرآورده‌های گوشتی (سوسیس، کالباس، ناگت و...) در هرم غذایی جایگاه ویژه‌ای دارند و هیچ‌گاه نمی‌توان این گروه را جایگزین گروه‌های غذایی دیگر کرد.

ویتامین ‌B12، روی، آهن قابل جذب و اسیدآمینه‌های ضروری از جمله مواد مغذی هستند که در سبزیجات، میوه‌ها، شیرینی‌ها، چربی‌ها و غلات وجود نداشته یا میزان آن به قدری اندک و غیرقابل جذب است که اگر رژیم غذایی از نوع گیاهخواری مطلق باشد بدون شک فرد دچار عوارض حاد یا مزمن ناشی از کمبود این مواد همچون اختلال در رشد قدی، ضعف قوای جنسی، سقط و نارسی جنین، ناباروری، کم‌خونی و مشکلات و ناراحتی‌های عصبی شده که معمولا این عوارض دیررس و در عین حال به سختی قابل جبران و درمان هستند. در نتیجه مصرف متعادل و توصیه شده انواع گوشت لازم و ضروری است.

ابتدا لازم است بدانید گوشت متشکل از مجموعه بافت‌های عضلانی (ماهیچه‌ای) ـ اسکلتی لاشه همراه بافت‌های چربی است. ضمن این‌که به احشای داخلی دام همچون دل، جگر، قلوه، زبان و... اعضای گوشتی گفته می‌شود که هر دوی اینها پروتئینی بوده، اما از نظر مرغوبیت و ارزش، گوشت قرمز لاشه دام اولویت مصرف دارد.

گوشت قرمز بر اساس نوع دام انواع مختلفی دارد، گوشت گاو، گوسفند، گوساله، بوفالو (گاومیش)، بره، شتر و گوشت حیوانات شکاری از این جمله‌اند. اما سوال اینجاست گوشت حیوانات اهلی در مقایسه با یکدیگر چه خصوصیات تغذیه‌ای متمایزی دارند‌؟
 


موضوعات مرتبط: طب سنتی، نکات طب سنتی، دامپروری، پرورش دام، بهداشت، بیماری و واکسن، دارو، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ شنبه 26 ارديبهشت 1394برچسب:, ] [ 6:9 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

 

 

چای سبز، پودر کاکائو، زردچوبه، کلم پیچ، پیاز، زیتون و جعفری از جمله خوراکی هایی هستند که اشتها را سرکوب می کنند.
به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی هلث، مدارکی وجود دارد که نشان می دهد فعال کننده های پروتیینی به نام سیرتوین (sirtuin) فواید سلامتی زیادی مانند ساخت ماهیچه و سرکوب اشتها دارند. 
 
از دیگر فواید فعال کردن این پروتیین می تواند به تقویت حافظه، کمک به کنترل بهتر سطح قند خون و پاکسازی آسیب ناشی از مولکول های رادیکال اشاره کرد. 
 
پروفسور فرانک هو کارشناس تغذیه و اپیدمیولوژی در دانشگاه هاروارد آمریکا در مقاله ای در مجله Advances In Nutrition نوشته است، شواهد تجربی قابل توجهی در زمینه اثرات مفید مصرف مواد غذایی و نوشیدنی های غنی از فعال کننده های سیرتوین در کاهش خطرات ابتلا به بیماری مزمن وجود دارد. 
 
اگرچه فعال کننده سیرتوین در تمام گیاهان یافت می شود اما برخی از میوه ها و سبزیجات دارای مقادیر زیادی از این پروتیین هستند که به عنوان غذاهای مملو از سیرتوین (sirtfoods)شناخته می شوند. 
 
این خوراکی ها عبارتند از چای سبز، پودر کاکائو، زردچوبه، کلم پیچ، پیاز، زیتون و جعفری. 
 
اما بسیاری از میوه ها و سبزیجات مانند گوجه فرنگی، آوکادو، موز، کاهو، کیوی، هویچ و خیار دارای مقادیر کمی از فعال کننده های سیرتوین هستند؛ با این حال این بدان معنی نیست که این میوه ها و سبزیجات ارزش مصرف ندارند زیرا آنها فواید دیگری بسیاری دارند. 
 
اهمیت مصرف یک رژیم غذایی مملو از خوراکی های سیرتوین دار این است آنها از سایر رژیم ها و مکمل های غذایی با صرفه ترهستند. 
 
فعال کننده های سیرتوین برای علم تغذیه بسیار جدید هستند زیرا ویتامین ها بیش از 100 سال پیش، آنتی اکسیدان ها 50 سال پیش کشف شدند اما فعال کننده های سیرتوین فقط 10 سال پیش شناخته شدند. 
 
اولین فعال کننده سیرتوین که مشخص شد، رسوراترول (resveratrol) بود که در پوست انگور قرمز ،انار و هفت بند ژاپنی وجود دارد. 
 
از دیگر فعال کننده های سیرتوین، کاتچین است که در چای سبز یافت می شود و گفته می شود که با سلول های سرطانی مبارزه می کند و دیگری اپیکاتچینز (epicatechins) است که در پودر کاکائو وجود دارد و عامل فوایدی است که ادعا می شود شکلات تلخ دارد.

 
 
 
 
 
 
 
 


موضوعات مرتبط: طب سنتی، نکات طب سنتی، بهداشت، دارو، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ پنج شنبه 17 ارديبهشت 1394برچسب:, ] [ 9:44 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

 

 

 

نتایج یک تحقیق پزشکی نشان می‌دهد هفت نوع مواد غذایی اگر مجدد گرم شوند سمی، زیان آور و حتی سرطان‌زا می شوند.

به نقل از خبرگزاری ها، این تحقیق پزشکی نشان داد قارچ و مرغ از جمله این غذاهاست.
غذاهای پخته شده که دوباره داغ شود ضرر دارد عبارتند از :
1-کرفس به سبب آنکه نیترات دارد.
2-چغندر به سبب آنکه نیترات دارد و زمانیکه دوباره داغ می شود به شدت زیان آور است.
3-تخم مرغ پس از آب پز شدن یا در روغن پخته شدن اگر دوباره داغ شود سمی می شود.
4-قارچ تازه زمانیکه دوباره داغ می شود ترکیب پروتئین آن تغییر می کند و فوایدش را از دست می دهد و باعث مشکلات در دستگاه گوارشی می شود.
5- مرغ و گوشت به سبب تغییر در ترکیب پروتئینها.
6-سیب زمینی اگر دوباره داغ شود سمی می شود.
7-اسفناج زمانیکه دوباره داغ می شود نیتراتش به نیتریت تبدیل و سرطان زا می شود.
 

 

 
 
 
 
 
 
 
 

 


موضوعات مرتبط: طب سنتی، نکات طب سنتی، بهداشت، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ شنبه 12 ارديبهشت 1394برچسب:, ] [ 5:46 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

 

 

یکی از اعضای خانواده کلم‌ها به دلیل خواص منحصر بفردی که دارد، به دارویی برای درمان سرطان تبدیل می شود.
کارشناسان اعتقاد دارند مصرف کلم بروکلی می‌تواند به دلیل وجود ترکیباتی خاص در ساختار آن سبب توقف رشد تومورهای سرطانی شود.
 
دانشمندان در حال توسعه و طراحی یک روش جدید درمان به نام chemoprerention هستند که در آن بیماران به صورت روزانه عصاره کلم بروکلی، کلم و یا سبزی شاهی را می‌خورند تا تومورهای سرطانی آن‌ها تخریب شود.
 
کارشناسان اعتقاد دارند در این سبزیجات سولفورافن وجود دارد که به محافظت از بدن در مقابل سرطان کمک می‌کند.
 
کارشناسان امیدوار هستند از این شیوه برای محافظت در مقابل سرطان‌های دهان، گلو، گردن و سر استفاده کنند.
 
تحقیقات همسو همچنین سولفورافن را به عنوان درمان برای اوتیسم، آسم و بیماری آلزایمر مفید دانسته است.
 
یافته‌های این تحقیق از انجمن آمریکایی تحقیقات سرطان نشست سالیانه در فیلادلفیای ایالات متحده ارائه شده است.
 
 
 


موضوعات مرتبط: طب سنتی، نکات طب سنتی، بهداشت، دارو، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ جمعه 11 ارديبهشت 1394برچسب:, ] [ 6:17 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

 


پزشکان با بیان اینکه افراد بالای 70 سال بویژه مبتلایان به دیابت معمولا احساس تشنگی نمی کنند، توصیه کردند، مسافران نوروزی دیابتی که در این گروه سنی قرار دارند به مصرف روزانه آب توجه جدی داشته باشند.

رژیم غذایی و تغذیه افراد در تعطیلات و سفرهای نوروزی دچار تغییر می شود و این مساله می تواند برای بیماران بویژه مبتلایان به دیابت مشکل ساز باشد، از این رو لازم است این افراد نسبت به کنترل قند خون خود توجه لازم داشته باشند.

توجه نکردن به میزان قند خون سبب بروز آسیب به اندام های مختلف بدن از جمله کلیه ها، پاها و چشم ها می شود که در برخی موارد این عوارض غیرقابل جبران و بازگشت است.

پزشکان توصیه می کنند، مبتلایان به بیماری دیابت نوع یک یا دو در هنگام سفر یا دید و بازدیدهای نوروزی همواره به میزان قند خون خود توجه و لوازم مورد نیاز برای اندازه گیری و کنترل قندخون را به همراه داشته باشند.

در صورتیکه قندخون فردی زیر 100 میلی گرم درصد پیش از صرف غذا و زیر 140 میلی گرم درصد دو ساعت پس از صرف غذا باشد، آن فرد دیابت ندارد.

همچنین مبتلایان به دیابت که پس از صرف غذا، قند خونی بین 90 تا 130، دو ساعت پس از صرف صبحانه و ناهار قندخونی زیر 160 و پیش از خواب قندخون 180 میلی گرم درصد داشته باشند، بیماری خود را به خوبی کنترل کرده اند و به اصطلاح به آنها دیابتی های خوب کنترل گفته می شود.

رییس انجمن دیابت ایران در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: با تغییر رژیم غذایی در سفر، نوساناتی در میزان قند خون بیماران دیابتی ایجاد می شود، از این رو لازم است این افراد برنامه منظم غذایی و کنترلی را در سفرهای خود درنظر بگیرند.

دکتر اسدالله رجب افزود: افراد دیابتی باید لوازم کنترل و اندازه گیری قندخون شامل انسولین، داروهای خوراکی پایین آورنده قندخون، سرنگ و قلم انسولین، نوار برای کنترل قندخون، باتری دستگاه اندازه گیری قندخون و الکل یا پد الکی را در سفر به همراه داشته باشند.

وی ادامه داد: کودکان و نوجوانان دیابتی معمولا به دلیل افزایش فعالیت های جسمی در سفر دچار افت ناگهانی قندخون می شوند که آنها را با خطر بروز تشنج روبرو می کند.

رجب توضیح داد: این افراد باید همیشه آمپول 'گلوکاگن' را به همراه داشته باشند تا در صورت بروز افت قند خون بلافاصله آن را تزریق کنند تا دچار تشنج نشوند.

وی ادامه داد: این افراد همچنین می توانند در شرایط سفر حدود 30 میلی گرم درصد انسولین کمتری مصرف کنند.

موارد قابل توجه رانندگان دیابتی


رییس انجمن دیابت ایران گفت: رانندگان دیابتی باید پیش از سفر قند خون خود را اندازه گیری کنند و در صورتیکه قند خون آنها کمتر از 120 میلی گرم درصد باشد باید مقداری موادغذایی قندی مصرف کنند تا قندخون آنها متعادل شود.

رجب افزود: این افراد باید هر دو تا سه ساعت یک بار قند خون خود را اندازه گیری و در صورت نیاز با توقف در مسیر مقداری مواد غذایی مصرف کنند تا دچار افت قندخون در حین رانندگی و مواجهه با خطرات احتمالی نشوند.

وی گفت: افرادی که با اتوبوس یا قطار سفر می کنند بویژه در مسیرهای طولانی لازم است هر چند وقت یکبار در راهروی قطار یا اتوبوس قدم بزنند تا دچار عوارض ناشی از یکجانشینی طولانی مدت نشوند.

رییس انجمن دیابت ایران افزود: افرادی که با هواپیما نیز سفر می کنند لازم است ساعت رسیدن به مقصد را بدانند و به نسبت فاصله مبدا تا مقصد، مصرف انسولین را زمان بندی کنند.

وی گفت: همچنین افرادی که به کشورهای دیگر سفر می کنند باید متناسب با اقامت خود در آن کشور، انسولین به همراه داشته باشند زیرا ممکن است انسولینی که در آن کشور است با انسولینی که آنها مصرف می کنند، همخوانی نداشته باشد.

ممنوعیت مصرف تنقلات برای دیابتی های بد کنترل

رجب به افرادی که قندخون آنها بالای 180 است (بدکنترل)، توصیه کرد: این افراد به منظور پیشگیری از ابتلا به عوارض ناشی از قند خون بالا، مواد قندی که سریع جذب می شوند را که در بیشتر تنقلات نوروزی است، مصرف نکنند.

وی گفت: برای دیابتی ها خوب کنترل ممنوعیت غذایی وجود ندارد اما برای دیابتی های بد کنترل ممنوعیت های غذایی زیادی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

رجب ادامه داد: دیابتی هایی که میزان قند خون آنها کمتر از 180 است، می توانند بطور محدود از این تنقلات استفاده کنند اما باید قند خون خود را پیش از مصرف اندازه گیری کنند.

سالمندانی که بیش از 70 سال سن دارند آب بیشتری مصرف کنند


رییس انجمن دیابت ایران گفت: در مورد میزان مناسب مصرف روزانه آب، پزشکان و متخصصان نظرهای متفاوتی دارند. برخی معتقدند افراد زمانی که احساس تشنگی کردند باید آب بنوشند اما عده ای دیگر معتقدند هر فرد باید برای حفظ سلامت خود روزانه هشت لیوان آب بنوشد.

رجب افزود: با این حال به افراد دارای سن بالای 70 سال بویژه مبتلایان به دیابت توصیه می شود میزان زیادی آب مصرف کنند، این افراد معمولا احساس تشنگی نمی کنند و از همین رو آب کمتری مصرف می کنند اما باید بدانند بدن آنها به آب نیاز دارد و باید به مصرف مناسب روزانه آب توجه داشته باشند. 

 


موضوعات مرتبط: طب سنتی، نکات طب سنتی، بهداشت، بیماری و واکسن، دارو، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ سه شنبه 25 فروردين 1394برچسب:, ] [ 8:6 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

 

بخور و نخورها قبل از خواب شبانه
اگر دچار بی خوابی شده اید، وجود مقدار کمی غذا در معده به شما کمک میکند بخوابید.

اگر میتوانستید غذاهای مناسبی برای کمک به کیفیت خواب و داشتن بهترین خواب ممکن انتخاب کنید، چه میکردید؟ اگر میدانستید کدام غذاها از خواب خوب جلوگیری میکنند از آنها پرهیز میکردید، اینطور نیست؟ در اینجا چنین فرصتی برایتان فراهم شده تا درباره تاثیر غذاهایی که میخورید بر خواب خوب شب بیشتر بدانید.

1- غذاهای سرشار از تریپتوفان مصرف کنید  

همه ما شنیده ایم که نوشیدن شیر گرم شب هنگام چه خواب خوبی برایمان رقم میزند اما میدانید چرا ؟ محصولات لبنی حاوی تریپتوفان هستند که خواب را بهبود میبخشد. غذاهای دیگر حاوی مقدار زیادی تریپتوفان عبارتند از مغزهای گیاهی و تخمه ها، موز، عسل و تخم مرغ.

2- کربوهیدرات مصرف کنید

غذاهای سرشار از کربوهیدراتها با افزایش تریپتوفان در خون در کنار غذاهای لبنی مکمل خوبی برای خواب به شمار می آیند. بنابراین اگر به دنبال مقداری میان وعده شبانه دیر وقت هستید تا خوابتان بگیرد، میتوانید یک کاسه شیر و غلات صبحانه، ماست و کراکر یا نان و پنیر بخورید.

3- پیش از خواب میان وعده بخورید

اگر دچار بی خوابی شده اید، وجود مقدار کمی غذا در معده به شما کمک میکند بخوابید. اما از این شیوه به عنوان مجوز پرخوری استفاده نکنید، این میان وعده باید کم باشد. غذای سنگین دیر وقت میتواند بر دستگاه گوارش فشار وارد آورد و موجب ناآرامی شما شده و خوابتان را دچار مشکل میکند.

4- از برگر و غذاهای سرخ کردنی پرهیز کنید

اگر به دنبال دلیل دیگری برای اجتناب از غذاهای پرچرب هستید، این مطلب را بخوانید: تحقیقات نشان داده اند که افرادی که اغلب غذاهای پر چرب میخورند نه تنها دچار اضافه وزن میشوند بلکه اختلال در سیکل خواب را نیز تجربه میکنند. غذای سنگین گوارش را فعال میکند و این باعث میشود در میان خواب نیاز به توالت پیدا کنید.

5- مراقب کافئینهای نهفته باشید

تعجبی ندارد که یک فنجان قهوه در شب میتواند خوابتان را دچار اشکال کند. حتی کافئین متوسط نیز موجب اختلال خواب میشود. اما اغلب افراد برخی منابع کافئین مانند شکلات، نوشابه، چای و قهوه کافئین زدایی شده را نمیشناسند یا آنها را فراموش میکنند. برای خواب بهتر 4 تا 6 ساعت پیش از زمان خواب از مصرف کافئین خودداری کنید.

6- داروها نیز ممکن است حاوی کافئین باشند

برخی از داروهای تجویزی و بدون نسخه حاوی کافئین هستند مانند مسکنها، قرصهای کاهش وزن، دیورتیکها و داروهای سرماخوردگی. این داروها و داروهای دیگر ممکن است به اندازه یک فنجان قهوه و یا حتی بیشتر از آن کافئین داشته باشند. برچسب روی داروهای غیر تجویزی یا تجویزی را بخوانید تا بدانید این داروها با خواب شما تداخل ایجاد میکنند یا نه.

7- مشروبات الکلی مصرف نکنید

اگر چه به ظاهر ممکن است الکل موجب به خواب رفتن سریعتر فرد شود اما بیداریهای مکرر، کاهش کفیت خواب، سردرد، تعریق شبانه و کابوس نیز حاصل مصرف الکل است.

8- حواستان به غذاهای تند و سنگین باشد

خوابیدن با شکم پر موجب ناآرامی میشود. چون دستگاه گوارش هنگامی که میخوابید کندتر کار میکند ممکن است موجب سوزش معده شود. غذاهای تند و ادویه ای نیز چنین تاثیری دارند. غذای پر حجم و سنگین را حداقل 4 ساعت پیش از زمان خواب مصرف کنید.

9- مصرف پروتئین شبانه را به حداقل برسانید

پروتئین بخش مهمی از رژیم غذایی روزانه است اما برای زمان خواب اصلا مناسب نیست. گوارش غذاهای سرشار از پروتئین و چربی سخت تر است بنابراین نزدیک زمان خواب از مصرف آنها صرف نظر کنید و به جای آن یک لیوان شیر گرم یا مقدار کربوهیدراتهای خوب مانند کراکر مصرف کنید.

10- از ساعت 8 شب مصرف مایعات را به حداقل برسانید

مصرف مقدار کافی مایعات در روز برای بدن لازم است اما پیش از خواب میتواند برایتان مشکل ایجاد کند. اگر در حین خواب مجبور باشید دائما برای رفتن به توالت بیدار شوید خوابتان دچار اختلال شده و از کیفیت آن کاسته میشود.

11- فریب آرامش بخشی ظاهری سیگار را نخورید

نیکوتین ماده محرکی است که تاثیری مشابه کافئین دارد. از سیگار به خصوص نزدیک به زمان خواب یا هنگام بیداری نیمه شب، اجتناب کنید .


موضوعات مرتبط: طب سنتی، نکات طب سنتی، بهداشت، دارو، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ سه شنبه 18 فروردين 1394برچسب:, ] [ 17:22 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

 

 

نفخ را با طب سنتی کنترل کنید
بهترین غذا برای درمان نفخ شکم مصرف «نخود آب» با ادویه دارچین و زعفران است.

یک متخصص طب سنتی گفت: گرم نگه داشتن شکم از راه های بهبود نفخ شکم است. همچنین بهترین غذا برای درمان نفخ شکم مصرف «نخود آب» است. دكتر فاطمه نجات بخش عضو هیئت علمی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره نفخ اظهار داشت: نفخ از شایع ترین علائم گوارشی است که در زنان بیشتر از مردان بروز پیدا می کند.

به گفته وی مصرف غذا با حجم زیاد، مصرف آب با غذا، مصرف غذاهای بدون کیفیت، مصرف غذاهای نفاخ، مصرف غذاهای آبدار، حرکت شدید بعد از غذا همه از عوامل بروز نفخ به شمار می آیند. این متخصص طب سنتی افزود: سردی مزاج معده موجب بروز نفخ می شود که سرد شدن مزاج معده دارای علائمی مانند سوء هاضمه و هضم غذاهای خیلی سبک و عدم هضم غذاهای سنگین، ترش کردن معده و تمایل به مصرف غذاهای سرد است.

نجات بخش گفت: افراد مبتلا به نفخ از مصرف ترشی ها، آب سرد و غذاهای نفاخ پرهیز کنند و توصیه می شود این افراد ورزش زیاد انجام دهند و در حد طاقت گرسنگی و تشنگی را تحمل کنند. همچنین، این افراد شکم خود را با کیسه محتوی ارزن یا نمک یا سبوس گرم کنند به نحوی که کیسه محتوی این مواد را در جای گرم مانند فر یا ماکروفر قرار دهند، 20 دقیقه تا نیم ساعت روی شکم خود قرار داده تا معده گرم شود، این کار در بهبود بسیاری از علائم گوارشی مفید است.

وی بیان کرد: بهترین غذا برای درمان نفخ شکم مصرف «نخود آب» با ادویه دارچین و زعفران است به این ترتیب که مقدار دلخواه نخود را با آب پخته و به آن ادویه اضافه کرده و مصرف کنند البته نخود آب را با مقداری گوشت نیز می توان پُخت. این متخصص طب سنتی عنوان کرد: خوردن آسیاب شده مصطکی (مصطکی صمغ یا شیره رزینی زردرنگی است که از شاخه ها و ساقه های درختچه ای از خانواده پسته گرفته می شود) با شکر و روغن مالی شکم با روغن هایی مانند سیاه دانه خود برای رفع نفخ مفید است. نجات بخش یادآور شد: به طور کلی برای پیشگیری از نفخ باید از تمام عواملی که موجب بروز نفخ می شود پرهیز کرد.


موضوعات مرتبط: طب سنتی، نکات طب سنتی، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ چهار شنبه 5 فروردين 1394برچسب:, ] [ 16:34 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

 

میوه‌های خشک جزو بهترین انتخاب‌ها برای پیشگیری از انسداد رگ‌ها و تمیزی آن‌ها محسوب می‌شوند.
خانواده ایرانی - مواد غذایی و نوع تغذیه نقش موثری در سلامت بدن دارد. مصرف برخی مواد غذایی و بخصوص زیاده‌روی در آن به مرور به مسدود شدن رگ‌ها منجر می‌شود و مشکلات اساسی در گردش خون و ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی ایجاد می‌کند.

بدون شک خودتان نیز بهتر می‌دانید که یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در بین مردم جهان بیماری‌های قلبی عروقی است. در مقابل، مواد غذایی مفیدی نیز وجود دارد که به پاکسازی و تمیزی رگ‌ها کمک می‌کنند و گنجاندن آن‌ها در برنامهٔ روزانه مانع از ابتلا به بیماری‌های گوناگون می‌شود. در این مطلب شما را با مواد غذایی تمیزکنندهٔ رگ‌ها بیشتر آشنا می‌کنیم.

نتایج برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهد که تصلب شرایین (گرفتگی رگ‌های خونی) یکی از بیماری‌های رایجی است که سالانه جان تعداد بیشماری از مردم را در سرتاسر جهان می‌گیرد. این بیماری یکی از مشکلات پیچیده‌ای است که مناطقی از بدن مانند سیستم ایمنی و غیره را درگیر می‌کند. البته زمانیکه رگ‌ها دچار گرفتگی می‌شوند علاوه بر تصلب شرایین، مشکلات دیگری مانند پرفشاری خون و بیماری‌های قلبی نیز دامن فرد را می‌گیرد؛ در نتیجه یادتان باشد که داشتن تغذیهٔ مناسب می‌تواند روش خوبی برای پیشگیری از این بیماری‌ها باشد.

۱-سیر

سیر مادهٔ غذایی شماره یک برای پاکسازی رگ‌ها محسوب می‌شود. اگر نمی‌خواهید رگ‌هایتان به این زودی‌ها دچار انسداد شود و مشکلات بعدی را به بار بیاورد سیر را در برنامهٔ روزانه‌تان بگنجانید. چون این مادهٔ غذایی حاوی خواص آنتی اکسیدانی بسیار قوی می‌باشد که می‌تواند با اثرات منفی رادیکال‌های آزاد مقابله کند. علاوه بر این، سیر باعث کاهش کلسترول بد خون شده و افزایش دهندهٔ کلسترول خوب خون محسوب می‌شود. این خواص سیر باعث می‌شود که جریان خون در رگ‌ها به خوبی انجام شده و با فشار خون بالا مقابله شود.

۲-جو دوسر

جو دو سر بویژه برای شروع یک روز سالم و با نشاط فوق العاده است. به خاطر اینکه باعث تحریک دستگاه گوارش شده و انرژی لازم را برای فعالیت‌های روزمره مهیا می‌سازد. فراموش نکنید که جو دوسر باعث کاهش چربی‌هایی می‌شود که به جدارهٔ رگ‌های خونی چسبیده‌اند. در نتیجه می‌تواند احتمال بروز تصلب شرایین و مشکلات قلبی را کاهش دهد.

۳-سیب

نتایج بررسی‌های انجام شده در دانشگاه کالیفرنیا نشان می‌دهد که سیب حاوی ترکیبی به نام پکتین است که نقش موثری در کاهش کلسترول دارد. زمانیکه کلسترول خون در حد نرمال باشد امکان گرفتگی رگ‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر این، سیب حاوی فلاونوئید‌ها است. این ترکیبات مغذی باعث کاهش ۵۰ درصدی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود.

۴-ماهی

ماهی‌های چرب منبع فوق العادهٔ اسیدهای چرب امگا۳ هستند. این اسیدهای چرب به «چربی‌های خوب» معروف هستند و بدن ما برای بهبود عملکرد دستگاه قلب و عروق و همچنین جلوگیری از گرفتگی رگ‌ها به آن‌ها نیاز دارد. در بین ماهی‌های مختلف، ماهی آزاد، ماهی خال مخالی، تن و ساردین و غیره حاوی بیشترین میزان اسیدهای چرب امگا۳ هستند.

۵-زردچوبه

ترکیب فعال و پرخاصیت زردچوبه «کورکومین» نام دارد که محافظ سلامت قلب محسوب می‌شود. نتایج پژوهش‌های محققان نشان می‌دهند که زردچوبه به واسطهٔ دارا بودن این ترکیب می‌تواند از آسیب‌های ناشی از انسداد رگ‌ها جلوگیری کند. پس تا می‌توانید به غذا‌هایتان زردچوبه بزنید.

۶-اسفناج

نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهند که اسفناج سرشار از ویتامین A و C است و برای جلوگیری از اکسایش کلسترول و بروز بیماری‌هایی مانند تصلب شرایین مفید است. خوشبختانه اسفناج جزو آن سبزی‌های نسبتا ارزان است که می‌توانید مصرف کنید و از خواص آن بهره‌مند شوید.

۷-میوه‌های خشک

میوه‌های خشک جزو بهترین انتخاب‌ها برای پیشگیری از انسداد رگ‌ها و تمیزی آن‌ها محسوب می‌شوند. این مواد غذایی حاوی چربی‌های غیراشباع و اسیدهای چرب امگا۳ هستند که برای ارتقای سلامت رگ‌های خونی لازم و ضروری‌اند. در بین این میوه‌های خشک می‌توان به فندق، بادام، گردو، بادام زمینی و غیره بیشترین اعتماد را کرد.

۸-روغن زیتون

روغن زیتون بکر خواص زیادی برای سلامتی بدن و به ویژه برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی دارد. این مادهٔ غذایی نیز حاوی چربی‌های اشباع نشده است که به میزان اندکی اکسید شده و مانع رسوب کلسترول در رگ‌های خونی می‌شوند.

۹-گوجه فرنگی

گوجه فرنگی منبع فوق العادهٔ آنتی اکسیدانی به نام لیکوپن است که مانع از تجمع چربی در جدارهٔ رگ‌ها می‌شود. نتایج برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهد که مصرف روزانهٔ گوجه فرنگی باعث کاهش چشمگیر خطر بروز پلاک‌ها در رگ‌ها می‌شود.

۱۰-آب انار

محققان به طور علمی ثابت کرده‌اند که آب انار در مقایسه با آب شاه توت و آب پرتقال و غیره حاوی بیشترین میزان آنتی اکسیدان‌ها است. نتایج بررسی‌هایی که روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شده است نشان می‌دهد که این نوشیدنی مفید برای مقابله و درمان آسیب‌های وارد شده به رگ‌ها مانند تصلب شرایین موثر عمل می‌کند. 

منبع: تبیان


موضوعات مرتبط: طب سنتی، نکات طب سنتی، بهداشت، بیماری و واکسن، دارو، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ سه شنبه 26 اسفند 1393برچسب:, ] [ 8:13 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

 

18 عادتی که دندان هایتان را نابود می کنند
باز کردن بطری و پاره کردن پلاستیک با دندان ممکن است مرسوم باشد اما یکی از عادات بدی است که دندانها را خراب میکند.

جویدن یخ 

یخ ماده ای طبیعی و بدون شکر است بنابراین ممکن است تصور کنید خوردن آن ضرری ندارد اما جویدن قطعات سخت یخ میتواند دندانهایتان را لب پر کرده و یا حتی دچار ترک خوردگی کند. اگر جویدن یخ موجب تحریک بافت نرم داخل دندان شود، دندان درد مکرر حاصل آن خواهد بود. غذاهای داغ و سرد ممکن است موجب درد سریع و شدید و ناگهانی یا دندان درد ادامه دار شود. دفعه بعدی که هوس یخ خوردن کردید، مقداری آدامس بدون شکر به جای آن بجوید.

انجام ورزش بدون محافظ دهان 

هنگام انجام هر گونه ورزش برخوردی ، بدون محافظ دندان به میدان نروید. محافظ دندان یک ابزار پلاستیکی پرسی است که از ردیف بالایی دندانها محافظت مینماید و بدون آن ممکن است دندان هنگام وارد آمدن ضربه، لب ترک خورده و یا حتی بشکند. محافظ دندان متناسب با خود را میتوانید به صورت آماده خریداری کرده و یا از دندان پزشک بخواهید محافظ دهان مخصوص شما بسازد.

شیشه شیر هنگام خواب 

محافظت از دندان هیچ وقت زود نیست. اگر هنگام خواب کودک شیر خواره به او شیشه شیر یا آبمیوه بدهید، دندانهای تازه او را در مسیر پوسیدگی قرار میدهید. کودک ممکن است به خوابیدن با شیشه در دهان، عادت کند و دندانهایش در تمام طول شب غرق در شکر باشند. بهتر است شیشه کودک را خارج از گهواره او بگذارید.  

زیور آلات زبان 

زیور آلات زبان ممکن است مد باشد اما وجود یک شی فلزی در دهان به دندان ضربه وارد کرده و ممکن است موجب ترک خوردن آن شود. زیورآلات لب نیز همین خطر را به دنبال دارد. وقتی شی فلزی به لثه مالیده میشود به آن صدمه وارد کرده و ممکن است منجر به افتادن دندان شود. دهان منبع باکتریها است بنابراین این زیور آلات خطر عفونت و زخم دهان را افزایش میدهند. به طور کلی اگر قصد دارید از این زیور آلات استفاده کنید حتما پیش از آن با دندانپزشک مشورت نمایید.

دندان قروچه 

دندان قروچه به مرور زمان پوشش مینای دندان را از بین میبرد. اغلب استرس و عادات خواب موجب دندان قروچه میشوند بنابراین ممکن است کنترل آن دشوار باشد. در طول روز از مصرف غذاهای سفت خودداری کنید تا درد و آسیب ناشی از این عادت کاهش یابد. میتوانید شب هنگام از محافظ دهان استفاده کنید (ابزاری مخصوص محافظت از دندانها در مقابل دندان قروچه) تا در حین خواب دندانهایتان به خاطر ساییده شدن صدمه نبینند.

شربت سرفه 

این که قطره و شربت سرفه در داروخانه ها به فروش میرسد دلیل نمیشود که مصرف آن ضرری نداشته باشد. بیشتر شربت سرفه ها پر از شکر هستند بنابراین پس از مصرف آنها دندانهایتان را خوب مسواک بزنید. فرقی نمیکند شکر چسبیده به دندانهایتان از شربت سرفه بوده یا شکلات، در هر صورت موجب تخریب دندان میشود. شکر با پلاکهایی که روی دندانها چسبیده اند، واکنش میدهد، سپس باکتریهای موجود در پلاکها شکر را به اسید تبدیل میکنند که مینای دندان را حل میکند و موجب تشکیل سوراخهای ریز در دندان میگردد.

پاستیل و آدامس

همه خوراکیهای شیرین پوسیدگی دندان را تسریع میکنند اما برخی از شکلاتها تاثیر مخربتری دارند. آدامس مدتها در دهان قرار دارد و ساعتها محتوای شکر آنها بر روی دندان باقی مانده و به اسید تبدیل شده و این اسید در تماس با مینا قرار دارد. اگر میخواهید آدامس و پاستیل بخورید به جای یک میان وعده جدا، آن را در همراه یک وعده غذایی مصرف کنید. در حین غذا بزاق بیشتری ترشح میشود که اسید و مواد باقیمانده شکلات را تا حدی میشوید و پاک میکند.

نوشابه 

شکلات تنها منبع شکر دریافتی نیست. نوشابه ها 11 قاشق چایخوری شکر در هر جیره غذایی دارند. علاوه بر آن نوشابه حاوی اسید سیتریک و اسید فسفریک است که مینای دندان را میزداید. نوشابه های رژیمی اگر چه شکر ندارند اما اسید بیشتری به شکل شیرین کننده مصنوعی دارند.

باز کردن همه چیز با دندان 

باز کردن بطری و پاره کردن پلاستیک با دندان ممکن است مرسوم باشد اما یکی از عادات بدی است که دندانها را خراب میکند. استفاده از دندان به عنوان ابزار میتواند موجب لب پر شدن یا ترک خوردن آن شود. به جای این کار همیشه یک قیچی و در باز کن کوچک همراه خود داشته باشید. دندانهای شما فقط برای خوردن طراحی شده اند.

نوشیدنی های انرژی زا 

تردیدی وجود ندارد که نوشیدنیهای ورزشی سرد پس از ورزش احساس انرژی و طراوت میبخشند اما این نوشیدنیها معمولا محتوای شکر زیادی دارند و همانند شکلات و نوشابه به مینای دندانهای شما حمله اسیدی میکنند. اگر این نوشیدنیها را به طور مکرر مصرف کنید دندانهایتان دچار پوسیدگی میشوند. یک راه بهتر جلوگیری از بی آب شدن بدن در باشگاه، مصرف آب بدون کالری و شکر است.

آبمیوه 

آبمیوه سرشار از ویتامین و آنتی اکسیدانها است اما متاسفانه بیشتر آنها مقدار زیادی شکر نیز دارند. برخی از آبمیوه ها به اندازه نوشابه شکر دارند. به عنوان مثال در نوشابه پرتقال تنها 10 گرم شکر بیشتری نسبت به آبمیوه پرتقال وجود دارد. میوه ها قند طبیعی دارند بنابراین به دنبال آبمیوه هایی باشید که شکر افزودنی ندارند. همچنین میتوانید با افزودن مقداری آب به آبمیوه حاوی شکر، مقدار شکر آن را کاهش دهید.

چیپس سیب زمینی 

باکتریهای موجود در پلاک دندان غذاهای نشاسته ای را نیز به اسید تبدیل میکنند. حمله این اسید به دندان بیست دقیقه طول میکشد و اگر غذا بین دندانهایتان باقی مانده باشد یا مرتب میان وعده مصرف کنید، مدت این حمله طولانی تر نیز خواهد بود. پس از مصرف چیپس سیب زمینی یا غذاهای نشاسته ای دیگر که ممکن است بین دندانها باقی بمانند، نخ دندان بکشید.

میان وعده مداوم 

میان وعده ها باعث میشوند بزاق کمتری در حین غذا ترشح شود و بنابراین ذرات غذا مدت بیشتری در دهانتان باقی بمانند. از میان وعده به دفعات زیاد خودداری کنید و از میان وعده های کم شکر و کم نشاسته مانند هویج، بیشتر استفاده کنید.

جویدن مداد 

برخی افراد هنگام تمرکز بر کار یا مطالعات مداد یا خودکار خود را میجوند. این کار همانند جویدن یخ، به دندانها صدمه میزند. زمانی که دوست دارید چیزی بجوید، آدامس بدون شکر انتخاب بهتری است. جویدن جریان بزاق را تحریک میکند، بزاق موجب تقویت و استحکام دندانها و محافظت از آنها در مقابل اسیدهای از بین برنده مینا میشود.

قهوه 

رنگ تیره قهوه و اسیدیته قهوه به مرور زمان موجب زرد شدن دندانها میشود. خوشبختانه لکه حاصل با روشهای مختلف سفید کردن دندان به راحتی پاک میشود. در صورتی که نگران تغییر رنگ دندان خود هستید با دندانپزشک صحبت کنید.

سیگار کشیدن 

سیگار و محصولات دیگر تنباکو مانند قلیان، زرد شدن دندانها و بیماریهای لثه که منجر به افتادن دندان میشوند را در پی خواهد داشت. همچنین تنباکو موجب سرطان دهان، لب و زبان میشود. اگر به دنبال یک دلیل دیگر برای ترک سیگار هستید، به چهره خود هنگام لبخند فکر کنید.

نوشیدنی های الکلی

نوشیدنی های الکلی مینای دندان را خراب کرده و موجب ایجاد لکه های زبر در آن میشوند که دندان را مستعد لکه و پوسیدگی مینماید.

زیاده روی در خوردن 

زیاده روی در خوردن اغلب شامل مصرف مقدار زیادی شیرینی میشود که به پوسیدگی دندان منتهی میگردد. پرخوری دوره ای - پاکسازی (پرخوری و سپس استفراغ عمدی) برای دندان مخرب تر نیز هست چون اسیدهای قوی موجود در مواد استفراغی، دندان را فرسایش داده و آن را ضعیف و شکننده میکنند. این اسیدها موجب بوی بد نفس نیز میگردند. بولیمیا (پرخوری عصبی) میتواند انواع مشکلات سلامتی برای فرد ایجاد کند بنابراین در صورت چنین مشکلی باید به پزشک مراجعه کنید.


موضوعات مرتبط: طب سنتی، نکات طب سنتی، بهداشت، بیماری و واکسن، دارو، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ جمعه 15 اسفند 1393برچسب:, ] [ 6:23 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

 

 

کمبود 7 ماده مغذی مهم در تغذیه شما
اگر چه بدن خود میتواند به کمک نور خورشید ویتامین دی تولید کند اما کارشناسان توصیه میکنند ویتامین دی را از منابع دیگر نیز دریافت کنیم.

پتاسیم: کاهش دهنده فشار خون 

بسیاری از بزرگسالان برخی از مواد مغذی را به مقدار کافی دریافت نمیکنند که پتاسیم یکی از مهمترین ترین آنها است. مطالعات نشان میدهد که پتاسیم میتواند به حفظ فشار خون سالم کمک کند. همچنین از عملکرد عصب، عضله و باروری پشتیبانی میکند. اگر چه پتاسیم به صورت طبیعی در بسیاری از مواد غذایی مانند شیر، سیب زمینی، سیب زمینی شیرین، حبوبات، آووکادو و موز وجود دارد با این وجود بسیاری از مردم پتاسیم کافی مصرف نمیکنند.

منیزیم: پیشگیری از بیماریها 

مقدار ناکافی منیزیم با مشکلاتی مانند پوکی استخوان، فشار خون بالا، دیابت، کرامپ عضلات و بیماری قلبی مرتبط است. برخی افراد مانند سالمندان، افرادی که مشکلات معده ای یا روده ای دارند و افرادی که الکل مصرف میکنند در خطر کمبود منیزیم قرار دارند. برای تامین منیزیم اسفناج، لوبیا، نخود، غلات کامل و مغزهای گیاهی (به خصوص بادام) مصرف کنید. این مواد غذایی تاثیر شگرفی بر سلامتی میگذارند.

ویتامین آ: افزایش بتاکاروتن بدن 

دو نوع ویتامین آ وجود دارد: کاروتنوئیدها (مانند بتاکاروتن) و رتینول. بتاکاروتن کاروتنوئید موجود در بسیاری از مواد غذایی زرد و نارنجی رنگ (مانند هویج، سیب زمینی شیرین، کدو حلوایی و نیز اسفناج و بروکلی) است. ویتامین آ نقش حساسی در پشتیبانی از بینایی، ایمنی و رشد بافتها دارد.

ویتامین دی: تقویت قلب و ذهن 

ویتامین دی در رشد استخوانها، عضلات و رشته های عصبی و نیز تقویت سیستم ایمنی مهم است. اگر چه بدن خود میتواند به کمک نور خورشید ویتامین دی تولید کند اما کارشناسان توصیه میکنند ویتامین دی را از منابع دیگر نیز دریافت کنیم. مواد غذایی معدودی به صورت طبیعی حاوی ویتامین دی هستند مانند ماهی های چرب مانند سالمون و ماکرل (خالخالی)، قارچها، جگر، پنیر و زرده تخم مرغ. برخی محصولات لبنی، آب پرتقال و بسیاری از محصولات غلات صبحانه با ویتامین دی غنی میشوند.

کلسیم: عملکردی فراتر از استحکام استخوانها 

احتمالا همه شما میدانید که کلسیم برای سلامت دندانها و استخوانها مفید است اما فواید کلسیم خیلی فراتر از این موارد است. کلسیم به حفظ عملکرد عضلات و ضربان قلب یاری میرساند. حتی به پیشگیری از فشار خون نیز کمک میکند. لبنیات منبع خوبی برای دریافت کلسیم است اما غذاهایی مانند سالمون، کلم بروکلی نیز کلسیم دارند. بدون دریافت مقدار کافی ویتامین دی بدن نمیتواند کلسیم دریافتی را جذب کند.

ویتامین ث: مفید برای سلامت استخوانها 

ویتامین ث که در بسیاری از میوه ها و سبزیجات یافت میشود رشد بافتها و استخوانها را بهبود میبخشد. ویتامین ث آنتی اکسیدانی است که به محافظت از سلولها در برابر آسیب رادیکالهای آزاد کمک میکند. برخی مطالعات نشان داده است که دوز بالای ویتامین ث (2000 میلی گرم در روز) میتواند طول دوره علائم سرماخوردگی را کاهش دهد. بسیاری از مردم معتقدند ویتامین ث از سرماخوردگی پیشگیری میکند اما تحقیقات چنین باوری را تایید نمیکنند.

فیبر: کمک به روده 

فیبر موجود در غلات، حبوبات و محصولات کشاورزی فواید بسیار زیادی دارد. فیبر به کاهش کلسترول و بهبود عملکرد و نظم حرکات روده کمک میکند. همچنین خطر بیماری قلبی، دیابت و برخی سرطانها را کاهش میدهد و برای افرادی که میخواهند وزن کمک کنند گزینه بسیار عالی است. غذاهای پر فیبر اغلب کم کالری و سیر کننده هستند. اگر مکملهای فیبر مصرف میکنید، ممکن است برخی مانع کامل جذب مکملها و داروها شوند بنابراین فیبر را دو ساعت پیش از غذا یا دارو مصرف کنید.


موضوعات مرتبط: طب سنتی، نکات طب سنتی، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ شنبه 9 اسفند 1393برچسب:, ] [ 7:56 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

 

 

خاکشیر از نظر طب قدیم ایران گرم و تر و التیام دهنده زخم و جراحت‌هاست.
پول‌نیوز- یک کارشناس گیاهان دارویی گفت: خاکشیر گیاهی یک‌ساله یا دو ساله از تیره شب‌بویان است که در دشت و کوهستان می‌روید و بلندی ساقه آن تا یک متر نیز می‌رسد.

«کلثوم فرضی»، در گفت‌وگویی اظهار کرد: پائین گیاه خاکشیر، کرکدار است در حالی‌که بالای آن بدون کرک می‌باشد و تخم این گیاه که همان خاکشیر است ریز و کمی دراز و اغلب به دو رنگ وجود دارد یکی از آنها قرمز که دارای طعم کمی تلخ و دیگری به رنگ قرمز تیره می‌باشد.

وی افزود: خاکشیر از نظر طب قدیم ایران گرم و تر و التیام دهنده زخم و جراحت‌هاست.

این کارشناس گیاهان دارویی یادآور شد: جوشانده‌ی خاکشیر تب‌بر، برطرف‌کننده‌ی التهاب کلیه، درمان سرخک و مخملک، از بین برنده‌ی کهیر و التهابات پوستی از جمله خواص دارویی این گیاه است.

فرضی تصریح کرد: از گل‌ها و برگ‌های گیاه می‌توان برای برطرف کردن بیماری ناشی از کمبود ویتامین C استفاده کرد.

به گفته‌ی وی، هم‌چنین گل‌ها و برگ‌های این گیاه سنگ کلیه را نیز دفع می‌کند.

کارشناس گیاهان دارویی خاطرنشان کرد: برای برطرف کردن جوش‌های صورت که به‌علت خوردن چربی و شیرینی زیاد ایجاد می‌شود باید جوشانده یک قاشق ترنجبین را با دو قاشق غذاخوری خاکشیر مخلوط کرده و هر روز صبح ناشتا به مدت دو هفته آن را میل کنید تا جوش‌ها از بین برود.

فرضی یادآور شد: برخی هنگامی که خاکشیر می‌خورند ممکن است سردرد بگیرند این‌گونه اشخاص باید خاکشیر را با کتیرا بخورند.

 

 


موضوعات مرتبط: طب سنتی، نکات طب سنتی، بهداشت، بیماری و واکسن، دارو، ،
برچسب‌ها:
[ جمعه 8 اسفند 1393برچسب:, ] [ 6:29 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

 

9 نکته تردمیلی
همه تردمیل‌ها دكمه شروع و پایان دارند، دكمه پایان با یک طناب نازک به پیراهن ورزشکار وصل می‌شود.

خیلی از افراد به دلیل مشغله کاری، کمبود وقت و... نمی توانند در یک باشگاه ورزشی ثبت نام کنند و ترجیح می دهند وسیله ورزشی تهیه و در محیط خانه ورزش کنند. یکی از وسایل ورزشی که امروزه در خیلی از خانه ها یافت می شود، تردمیل است، اما هنگام استفاده از این وسیله به ظاهر ساده هم باید به نكته هایی توجه كرد.

پس قبل از خرید تردمیل این 9 نکته را به یاد بسپارید:

1) برای انتخاب تردمیل به وزنتان توجه کنید: اغلب خریداران تردمیل وقتی به مراکز فروش تجهیزات ورزشی مراجعه می کنند، نوع تردمیل را با توجه به بودجه مالی ‎شان انتخاب می کنند. این روش کاملا غلط است چون هر تردمیلی خصوصیات منحصر به فردی دارد؛ مثلا بعضی از تردمیل ها برای افراد کم وزن ساخته شده اند و بعضی برای افراد سنگین وزن با بیشتر از 110 کیلوگرم وزن.

2) در انتخاب تردمیل به سرعت آن توجه کنید: تردمیل های مد یا مدیکال، تردمیل های گرانقیمت و حساسی هستند که معمولا در کلینیک های پزشکی ورزشی و بیمارستان ها از آنها استفاده می شود. سرعت حرکت این نوع تردمیل ها پایین است. تردمیل های باشگاهی برعکس تردمیل های مدیکال سرعت بالا و توان بیشتری دارند. تردمیل های خانگی هم همان طور که از نامشان پیداست، طوری طراحی شده اند که برای خانه مناسب هستند. این نوع تردمیل ها نیز امکانات متعدد و سرعت محدودی دارند.

3) به نوع و مارک تردمیل دقت کنید: اگر تردمیل خیلی ارزان قیمت باشد و کیفیت پایینی داشته باشد، ممکن است به تدریج دچار لرزش شود و همین لرزش ها می تواند به مفاصل اندام تحتانی بدن آسیب وارد کند پس نوع تردمیل معیار مهمی در انتخاب است.

4) تردمیل را در محیطی مناسب قرار دهید: اتاقی که تردمیل را در آن قرار می دهید، باید فضای کافی داشته و اطرافش خلوت باشد. قرار گرفتن تردمیل در کنار اجسام محکم و برنده مانند میز شیشه ای یا گلدان و... خطرناک است چون همیشه احتمال سقوط ورزشکار از روی دستگاه وجود دارد. همچنین اتاق باید تهویه خوبی داشته باشد.

5) از تردمیل درست استفاده کنید: خیلی از افراد ابتدا روی نوار گردان تردمیل می ایستند و سپس دكمه شروع را فشار می دهند و شروع به دویدن می کنند. این کار کاملا غلط است. برای شروع اول باید دو پا در کناره دستگاه قرار داده و سپس با سرعت آهسته تردمیل روشن شود و  فرد آرام روی نوار گردان تردمیل قرار گیرد و به تدریج سرعت را بالا ببرد.

6) حتما طناب تردمیل را به پیراهنتان وصل کنید: همه تردمیل ها دكمه شروع و پایان دارند. دكمه پایان با یک طناب نازک به پیراهن ورزشکار وصل می شود. معمولا هم اغلب کاربران تردمیل از آن استفاده نمی کنند. این دكمه برای این است که وقتی فاصله فرد از دستگاه زیادتر می شود و امکان افتادن او از روی دستگاه وجود دارد؛ با کنده شدن نوار از دكمه؛ دستگاه خود به خود خاموش و بدین ترتیب از آسیب و واژگون شدن ورزشکار جلوگیری  شود.

7) تردمیل برای بعضی از بیماران خطرناک است: تردمیل نیز مانند خیلی از وسایل ورزشی دیگر برای بعضی ها مناسب است و برای بعضی ها نا مناسب. برخی از افراد مبتلا به بیماری قلبی، ریوی، دیابت و... هستند. این بیماران نمی توانند با سرعت بالا روی تردمیل بدوند. این نوع ورزش نه تنها برای آنها سودی ندارد بلکه احتمال آسیب به قلب و ریه را بیشتر می کند. توانایی بیماران در استفاده از تردمیل باید به وسیله پزشک مشخص شود. همچنین افرادی که آرتروز اندام تحتانی (زانو یا مفصل ران) دارند، نباید از تردمیل به خصوص از نوع خانگی استفاده کنند چون احتمال تشدید درد مفاصل در این افراد وجود دارد ولی فردی که وزن مناسب و سلامت کامل جسمی دارد هیچ منعی در استفاده از تردمیل ندارد.

8) بدون کفش روی تردمیل نروید: افرادی که روی تردمیل می دوند، حتما باید کفش کتانی مناسب و جوراب به پا داشته باشند. کوبیدن پاشنه و کف پای بدون حفاظ به مرور بر مفاصل و استخوان ها فشار می  آورد و به آن صدمه می رساند.

9) هر روز از تردمیل استفاده نکنید: نیازی نیست که هر روز از تردمیل استفاده کنید و به ورزش روزانه خود تنوع دهید؛ یعنی اگر 2 روز با تردمیل کار می کنید، 3-2 روز هم در پارک ورزش کنید. چون استفاده مدام از تردمیل باعث صدمه به زانو یا مفاصل دیگر می شود.

دکتر شاهین صالحی متخصص پزشکی ورزشی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی


موضوعات مرتبط: طب سنتی، نکات طب سنتی، بهداشت، ،
برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 30 بهمن 1393برچسب:, ] [ 7:49 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

 

از کجا بفهمیم سرماخورده ایم یا آنفلوانزا گرفته ایم؟
سرماخوردگی و آنفلوانزا هر دو ممکن است گوش درد ایجاد کنند.

داروهای بدون نسخه و سوپ مرغ برای هر دو بیماری مفید است؟ تشخیص بین سرماخوردگی و آنفلوانزا مهم است چون در مورد آنفلوانزا ممکن است عوارض جدی مانند ذات الریه یا حتی مرگ اتفاق بیفتد. بهتر است آنفلوانزا ظرف 48 ساعت پس از بروز علائم درمان شود. داروهای ضد ویروسی تجویزی میتواند دوره بیماری را کوتاه نماید. 

آنفلوانزا: سریع و خشن 

اگر احساس میکنید زیر کامیون له شده اید، احتمالا آنفلوانزا دارید. آنفلوانزا علائمی مانند گلودرد، تب، سردرد، درد عضلانی، احتقان و سرفه دارد که معمولا سریع و ناگهانی ایجاد شده و شدیدتر  از علائم سرماخوردگی معمولی هستند. در سرماخوردگی معمولا آبریزش بینی یا گرفتگی بینی رخ میدهد. علائم آنفلوانزا معمولا ظرف دو تا پنج روز بهبود می یابد اما ممکن است یک هفته یا بیشتر احساس خستگی و بیحالی داشته باشید. سرماخوردگی به تدریج شدید شده و حدود یک هفته طول میکشد. 

آیا آنفلوانزای خوکی (H1N1) هنوز یک تهدید به شمار می آید؟ 

مدتی پیش خبر انتشار و ابتلای آنفلوانزای خوکی زیاد شنیده میشد اما همه گیری آن در سال 2010 رسما پایان یافت. در حال حاضر واکسن آنفلوانزا میتواند در مقابل آنفلوانزای فصلی و خوکی از شما محافظت نماید. آنفلوانزای خوکی و آنفلوانزای معمول فصلی علائم مشترک زیادی دارند: سرفه، گلودرد، تب (اگر چه همه افراد دچار تب نمیشوند) و بدن درد. اما بسیاری از افراد مبتلا به آنفلوانزای خوکی مشکلات معده مانند اسهال و استفراغ را نیز تجربه مینمایند. 

تب: معمولا به معنی آنفلوانزا است 

اگر چه برخی افراد ممکن است هنگام سرماخوردگی نیز تب خفیفی را تجربه کنند اما در بیشتر موارد چنین نیست. اگر آنفلوانزا دارید احتمالا تب 37.7 تا 38.8 درجه سانتیگراد یا بالاتر خواهید داشت. شدت تب در کودکان معمولا بیشتر از این مقدار بوده و در حین سرماخوردگی نیز احتمال بیشتری دارد که دچار تب شوند. 

آنفلوانزا: خستگی ممکن است هفته ها به طول بینجامد 

وقتی گرفتار آنفلوانزا میشوید احساس خستگی شدید و درد عمومی در بدن را تجربه میکنید. این خستگی و ضعف ممکن است تا سه هفته طول بکشد و در افراد مسن و افرادی که بیماریهای مزمن یا ضعف سیستم ایمنی دارند این مدت حتی طولانی تر هم میشود. در سرماخوردگی معمولا تنها چند روز این احساس بد را خواهید داشت. 

سرماخوردگی و آنفلوانزا هر دو موجب سردرد میشوند 

سردرد نشانگر قابل اعتمادی برای تشخیص سرماخوردگی از آنفلوانزا نیست اما سردرد ناشی از سرماخوردگی همانند سایر علائم سرماخوردگی خفیفتر از سردرد آنفلوانزا است. 

سرماخوردگی و آنفلوانزا هر دو موجب سرفه میشوند 

چون هر دوی این بیماریها مربوط به دستگاه تنفسی هستند و مسیر هوایی را تحت تاثیر قرار میدهند سرفه از علائم معمول و مشترک آنها است.  ذات الریه عفونت ریوی است که ممکن است در نتیجه آنفلوانزا اتفاق بیفتد. در صورت مشاهده علائم زیر به پزشک مراجعه کنید: سرفه تان بهبود نمی یابد، تب بیشتر از 38.8 درجه سانتیگراد و لرز را تجربه میکنید، تنگی نفس، کوتاهی تنفس  یا درد سینه حاصل از سرفه دارید یا هنگام سرفه ترشحات سبز زرد یا خونی دارید.  

سرماخوردگی و آنفلوانزا هر دو موجب گوش درد میشوند 

سرماخوردگی و آنفلوانزا هر دو ممکن است گوش درد ایجاد کنند چون شیپور استاش را که گلو را به گوش میانی مرتبط میکند، تحریک میکنند. این تحریک موجب درد مبهم یا سوزشی میشود. گوش درد مربوط به سرماخوردگی و آنفلوانزا معمولا خود به مرور رفع میشود. اگر درد بیشتر از دوره بیماری تان طول کشید یا درد شدید و ناگهانی احساس کردید، به پزشک مراجعه کنید. ممکن است دچار عفونت گوش شده باشید که نیاز به درمان دارد. 

سرماخوردگی: اغلب با گلودرد شروع میشود 

بیشتر سرماخوردگی ها با گلودردی که یک تا دو روز طول میکشد، شروع میشوند. آبریزش و گرفتگی بینی نیز شایع است. گلودرد میتواند علامت آنفلوانزا نیز باشد. در آنفلوانزا گلودرد همراه با خستگی و علائم دیگری است که معمولا همه با هم ایجاد میشوند. 

آبریزش و گرفتگی بینی میتواند به معنی سرماخوردگی باشد 

اگر همراه با آبریزش بینی علائمی مانند تب، درد زیاد و احساس خستگی شدید ندارید، احتمالا سرماخورده اید. البته بسیاری از افرادی که دچار آنفلوانزا میشوند نیز آبریزش بینی و عطسه دارند.  هم سرماخوردگی و هم آنفلوانزا میتوانند به عفونت سینوس منجر شوند. مشخصه آن درد مداوم و عمیق در ناحیه گونه، پیشانی یا برامدگی بینی است. معمولا درد با حرکت ناگهانی سر یا فشار بدتر میشود. برای درمان عفونت سینوس باید به دنبال کمک پزشکی باشید. 

تست سواب به سرعت میتواند آنفلوانزا را شناسایی کند 

سریعترین و موثرترین راه برای پی بردن به این که بیماری شما سرماخوردگی است یا آنفلوانزا، آزمایش سواب است (سواب ابزاری شبیه به گوش پاک کن است). به این صورت که با سواب گلو یا بینی پزشک مقداری از مخاط گلو یا بینی را برداشته و بررسی میکند و به راحتی میتواند ظرف سی دقیقه به شما بگوید ویروس آنفلوانزا دارید یا نه. اگر تست آنفلوانزا مثبت باشد و علائم شما ظرف 48 ساعت شروع شود پزشک ممکن است برای کمک به بهبودی درمان ضد ویروسی برایتان تجویز کند. 

آنفلوانزا: سریعا درمان ضد ویروسی را آغاز کنید 

آنفلوانزا ممکن است شدید باشد اما داروهای ضد ویروسی در صورتی که ظرف دو روز پس از شروع بیماری مصرف شوند حال شما را بهتر کرده و دوره بیماریتان را یک تا دو روز کوتاهتر میکنند. داروهای بدون نسخه نیز میتوانند برخی علائم آنفلوانزا مانند سرفه و احتقان را کاهش دهند. برای مصرف داروهای بدون نسخه حتما برچسب روی دارو و دستور العمل مصرف آن را به دقت بخوانید تا بدانید آن را دقیقا به چه صورت مصرف کنید. 

سرماخوردگی: داروهای بدون نسخه میتوانند علائم را تخفیف دهند 

داروهای بدون نسخه مانند داروهای ضد سرفه، ضد احتقان و آنتی هیستامینها میتوانند به رفع سرفه، احتقان و علائم بینی کمک کنند. استامینوفن، ایبوپروفن یا ناپروکسن میتواند درد یا سردرد را برطرف نماید. بسیاری از داروهای سرفه و سرماخوردگی ترکیبات یکسانی دارند بنابراین ممکن است ناخواسته با مصرف آنها دچار اوردوز دارو شوید بنابراین باید دقت کنید. مصرف آسپیرین برای درمان آنفلوانزا در کودکان زیر 18 سال ممکن است با بیماری سندرم ری همراه باشد بنابراین پیش از مصرف اسپیرین در کودکان با پزشک صحبت کنید. 

پیشگیری از سرماخوردگی و آنفلوانزا: شستشوی دست 

شستشوی دستها به جلوگیری از انتقال بیماری از فردی به فرد دیگر کمک میکند. دستان خود را با آب و صابون به مدت بیست ثانیه خوب به هم بمالید. بین انگشتان و اطراف ناخنها را از قلم نیندازید. سپس دستانتان را کامل شستشو داده و خشک کنید. مواد ضد عفونی کننده بر پایه الکل نیز برای تمیز کردن دست موثر است. در فصل سرماخوردگی و آنفلوانزا دستان خود را مرتب بشویید به خصوص پس از سرفه، عطسه یا گرفتن بینی. اگر دستمال کاغذی در دسترس ندارید هنگام سرفه یا عطسه از آستین یا آرنج خود به جای کف دست استفاده کنید. 

پیشگیری از آنفلوانزا: واکسن 

واکسن آنفلوانزا بزنید. این واکسنها از انواع بی خطر ویروس آنفلوانزا تهیه میشوند تا به بدن در شناسایی زود هنگام ویروس و مبارزه با آن در صورت مواجهه کمک نمایند. این واکسن موجب ابتلای شما به سرماخوردگی نمیشود. به خصوص برای کودکان بالای 6 ماه، زنان باردار و افراد بالای 50 سال و افرادی که بیماری مزمن یا ضعف سیستم ایمنی دارند دریافت این واکسن اهمیت دارد.  کودکان سالم دو سال به بالا و بزرگسالان سالم غیر باردار زیر 50 سال میتوانند واکسن اسپری بینی استفاده نمایند. 


موضوعات مرتبط: طب سنتی، نکات طب سنتی، بهداشت، بیماری و واکسن، دارو، ،
برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 30 بهمن 1393برچسب:, ] [ 7:46 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

 

 

15 راز کاهش وزن که نمی دانید
در اینجا به برخی نکات خوب و بدی می‌پردازیم که شما معمولا درباره کاهش وزن نمی‌شنوید:

فواید کاهش وزن بیشتر از دادن بهانه ای به شما برای خرید لباس های جدید است. با از دست دادن ۵ تا ۱۰ درصد وزن بدنتان، می توانید سلامت کلی خود را افزایش و خطر شرایط مزمن نظیر بیماری های قلبی و دیابت را کاهش دهید.

از دست دادن ناخواسته وزن نیز همیشه خوب نیست و اثرات کمتر شناخته شده ای دارد. در اینجا به برخی نکات خوب و بدی می پردازیم که شما معمولا درباره کاهش وزن نمی شنوید:

15 راز کاهش وزن که نمی دانید

میزان انرژی شما به شدت بالا خواهد رفت

اغلب اولین موردی است که افراد زمانی که شروع به کاهش وزن می کنند متوجه آن می شوند، افزایشی شدید در میزان انرژی است. چرا؟

زمانی که شما وزن کمتری دارید انرژی کمتری را صرف انجام کارهای روزمره تان می کنید. کاهش وزن همچنین راندمان اکسیژن شما را بهبود بخشیده و بنابراین شما وقتی از پله ها بالا می روید یا زمانی که در تلاش برای رسیدن به اتوبوس هستید، نفس کم نمی آورید.

حافظه شما ممکن است تقویت شود

یک مطالعه انجام شده در سوئد در سال ۲۰۱۳ نشان داد که زنان سالمند بعد از ۶ ماه دنبال کردن برنامه کاهش وزن نمرات بهتری در آزمون های حافظه کسب کردند. اسکن های مغزی فعالیت بیشتری را در طی فرایند رمزگذاری (زمانی که خاطره ها تشکیل شده اند) و فعالیت کمتری را در زمان بازیابی حافظه نشان داده اند که خود نشانگر کارایی بیشتر حافظه است.

دکتر آندریاس پترسون سرپرست این مطالعه می گوید فعالیت مغزی اصلاح شده بعد از کاهش وزن نشان می دهد زمانی که حافظه ای جدید ذخیره می شوند، مغز فعال تر می شود و بنابراین منابع مغزی کمتری برای به خاطر آوردن اطلاعات ذخیره شده مورد نیاز است. مطالعات قبلی همچنین ارتباط بین چاقی با حافظه ضعیف را به خصوص در زنانی با اندام گلابی شکل که چربی اضافی در ناحیه باسن دارند× نشان داده است.

روابط تان تحت تاثیر قرار می گیرد

کاهش وزن ممکن است موجب شود شما احساس کنید جذاب تر شده اید، اما هیکل لاغر شده و اعتماد به نفس بدست آمده شما الزاما موجب تقویت روابط زناشویی شما نخواهد شد. پژوهشگران دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی در مطالعه ای در سال ۲۰۱۳ پژوهشگران دریافتند که در افراد مورد بررسی با وجود کاهش وزنی در حدود ۲۷ کیلوگرم یا بیشتر در طی ۲ سال یا کمتر همیشه روابط زناشویی بهبود یافته است و گهگاه شریک زندگی فرد تحت رژیم، احساس حسادت یا خطر و ناامنی کرده است. چرا؟

تغییر و تحولات در اندام شما ممکن است سایر افراد نزدیک به شما را مجبور به توجه بیشتر به خوشان برای انتخاب های بهتر جهت سلامتی شان کند.

مشکل دیگر اینکه شریک زندگی شما ممکن است درباره تغییراتی که ممکن است در شخصیت شما رخ دهد نگران باشد. شما احساس بزرگی، جذاب بودن یا اعتماد به نفس می کنید که این موضوع می تواند تعادل روابط زناشویی را تغییر دهد. آن ها ترس از دست دادن هویت، اعتماد به نفس یا موقعیت بر تر خود نسبت به طرف مقابل دارند.

خطر ابتلا به سرطان در شما کاهش می یابد

می دانید که سیگار کشیدن و در معرض نور خورشید و تشعشع بودن می تواند موجب بروز سرطان شود، اما چاقی نیز به   همان میزان با چند نوع سرطان مرتبط بوده است. اضافه وزن موجب بروز التهاب می شود که خود آن آغازگر تغییرات سلولی در بدن است.

یک بررسی انجام شده بر روی زنان یائسه که نتایج آن در مجله تحقیقات سرطان به چاپ رسیده است، نشان داد که درجات خطرناک التهاب تنها با کاهش ۵ درصدی وزن بدن قابل تخفیف است. مطالعه به چاپ رسیده در مجله تحقیقات چاقی در سال ۲۰۱۴ نشان داده است که مردانی با چاقی بیمار گونه که متحمل جراحی کاهش وزن (باریاتریک) می شوند، در طی سال های آینده خطر ابتلا به سرطان را در خود تقریبا به اندازه افرادی با وزن طبیعی کاهش می دهند.

اگر قبلا افسرده بوده اید، این حالت ممکن است تغییر نکند

آیا اضافه وزن موجب افسردگی شما شده یا افسردگی منجر به افزایش وزن در شما شده است؟ همیشه ممکن نیست که بگوییم کدام یک اول رخ می دهد. با اینکه اغلب افراد بعد از کاهش وزن احساس شادابی و سرحالی می کنند اما این حلال همه مشکلات نیست. خلق و خوی درصد کمی از افراد حتی بعد از دست دادن ۴۵ کیلوگرم وزن نیز تغییر نمی کند به این دلیل که کاهش وزن نمی تواند همه مشکلات پنهانی شما را حل کند.

غذا ها ممکن است مزه های متفاوتی داشته باشند

از دست دادن بیش از اندازه وزن در زمان کم ممکن است باعث تغییراتی در جوانه های چشایی شما شود. مطالعه اخیر دانشگاه استنفورد مشخص کرد که بعد از جراحی باریاتریک ۸۷ درصد افراد تغییری را در حس چشاییشان گزارش کرده اند. حدود نیمی از افراد معتقد بودند که طعم غذا تند تر شده و برای نیمی دیگر طعم غذا خیلی مشخص نبود. در نتیجه آنهایی که طعم غذا را با شدت کمتری حس کرده بودند نسبت به افرادی که غذا ها را تند تر حس کرده بودند، ۲۰ درصد کاهش وزن بیشتری بعد از جراحی داشتند. نویسندگان مطالعه می گویند تحقیقات بیشتری برای پیدا کردن دلایل تغییراتی که در ذائقه افراد رخ می دهد مورد نیاز است؛ اما در مطالعه جدید دیگری نیز نتایجی مشابه به دست آمده است. مطالعه انجام شده درمانگاه رویال لایسستر در بریتانیا نشان داد که در ۷۵ درصد بیماران بعد از جراحی کاهش وزن، احساس تنفری نسبت به برخی غذا ها که اغلب گوشت و ترکیبات لبنی هستند بوجود آمده است.

تمرینات جسمی باعث خشنودی خاطرتان می  شود

زمانی که اضافه وزن دارید نسبت به افرادی که وزن طبیعی دارند، فعالیت های جسمی ممکن است موجب درد مفاصل و سوزش ریه های شما شود. وقتی شروع به لاغر شدن می کنید، دیگر انجام ورزش در شما احساس انجام یک کار روزمره سخت و طاقت فرسا را ایجاد نمی کند و بیشتر به صورت شبیه تجربه ای سرگرم کننده در می آید. علاوه براین سبک وزن بودن موجب می شود شما سریع تر و نیرومند تر شوید. برای مثال بدوید. به طور کلی عقیده بر این است که به ازای هر گرم کاهش وزن، یک ورزشکار می تواند ۲ ثانیه از زمان لازم برای دویدن حدود ۱/۶ کیلومتر مسافت کم کند.

استخوان های شما ممکن است تغییر کنند

آیا تاکنون شنیده اید که کاهش وزن موجب تضعیف استخوان های شما می شود؟ با وجود درست بودن این موضوع که کاهش وزن با از کاهش نسج استخوان ها همراه است، اما این امر تنها زمانی مایه نگرانی است که شما بیش از حد معمول وزن کم کرده باشید یا یک رژیم غذایی ناسالم را دنبال کنید. فواید کاهش وزن از لحاظ تاثیر بر استخوان ها همیشه مهم تر از خطرات آن است. وزن اضافی ممکن است استخوان های شما را قوی تر کند (چون آن ها مجبورند وزن بیشتری را تحمل کنند) اما در عوض باعث آسیب مفاصل می شود. پژوهشی جدید پیشنهاد می کند که چاقی احشایی در زنان و مردان خصوصا در ناحیه شکم برای استخوان ها مضر است. بر اساس بازبینی منتشرشده در ژورنال آکادمی جراحان ارتوپد آمریکا، کاهش وزن می تواند به   همان میزان به کاهش علائم آرتریت کمک کند.

احتمالا زمان کمتری را صرف مراقبت های بهداشتی خواهید کرد

یک بررسی که نتایج آن در ژورنال Health Affairs در سال ۲۰۰۹ منتشر شده است، نشان می دهد که افراد با وزن طبیعی نسبت به همتایان دارای اضافه وزن خود هزینه های کمتری را صرف صورتحساب ها و مخارج پزشکی می کنند. پژوهشگران دریافتند که افراد چاق نسبت به افراد با وزن طبیعی، ۴۲ درصد بیشتر صرف هزینه های درمانی می کنند و بیشتر این هزینه ها برای داروهای تجویزی مورد نیاز برای درمان بیماری های مزمن است. و یک گزارش منتشر شده در سال ۲۰۱۴ درباره ساکنان میشیگان نشان داد که هزینه مراقبت سالیانه بهداشتی برای افرادی که بیش از حد چاق هستند، ۹۰ درصد بیشتر از افرادی با وزن طبیعی است. ممکن است بعد از اینکه وزن خود را کم کردید، متوجه موارد دیگری شوید. پزشکان (که سوگیری آنها بر ضد بیماران چاق مستند شده است) ممکن است بعد از کاهش وزن رفتار بهتری با شما داشته باشند.

ممکن است ترفیع بگیرید

بعد از کاهش وزن تنها پزشکان نیستند که ممکن است با شما رفتار بهتری داشته باشند. کارفرمای شما نیز ممکن است این چنین رفتاری داشته باشد. افراد چاق به خصوص کارکنان زن نسبت به کارکنان با وزن طبیعی درآمدزایی کمتری دارند. مطالعه منتشر شده در ژورنال Health Economics نشان داده است که متوسط پرداختی به کارکنان چاق ۲/۵ درصد کمتر از کارکنان لاغر است. یک مطالعه انجام شده در بریتانیا در سال ۲۰۱۴ نشان داد که کاهش وزن و رسیدن به وزنی مناسب و سالم ممکن است موجب ارائه پیشنهادات کاری بیشتری به شما شود.

ممکن است بتوانید داروی هاتان را کنار بگذارید

حفظ یک وزن مناسب می تواند شما را در برابر بیماری های قلبی و دیابت محافظت کند. اما اگر از قبل دچار اضافه وزن باشید و به این بیماری های مبتلا باشید، چه می شود کرد؟ خبر خوب: کاهش وزن هنوز می تواند مفید باشد. این بیماری ها لزوما از بین نمی روند، اما ممکن است علائم بیماری شما و مقدار دارویی که دریافت می کنید، کاهش یابد. برای مثال ممکن است بتوانید دوز داروهای ضدفشارخون و پایین ِآورنده کلسترول تان را کاهش دهید، یا یاد بگیرید بدون تزریق های روزانه انسولین، دیابت نوع ۲ خود را کنترل کنید. مطالعات همچنین نشان داده است که کاهش وزن ممکن است به شما اجازه دهد تا بیماری های مزمنی مانند آسم یا سوزش سردل را بدون دریافت دارو یا با دریافت داروی کمتر کنترل کنید.

پوست تان ممکن است کیس بیندازد

افتادگی و چروکیدگی پوست موضوعی است که اکثر افراد بعد از یک کاهش وزن شدید خود را برای آن آماده نکرده اند. این حالت یک شبه یا شاید هیچ وقت از بین نرود و ممکن است در شما احساس ناامیدی نسبت به شکل جدید بدنتان ایجاد کند. برخی روش های انتخابی برای زیباسازی بدن نظیر کشیدن پوست صورت، بالا بردن پستان ها یا جراحی برای حذف چروکیدگی های پوست شکم هستند، اما هر عمل جراحی خطراتی به همراه دارد و در اغلب موارد بیمه ها این جراحی های زیبایی را پوشش نمی دهند.

بیشتر خواهید خوابید

مطالعه ای انجام شده در سال ۲۰۱۴ در دانشگاه پنسیلوانیا نشان می دهد که افرادی که حداقل ۵ درصد وزنشان را در طی یک دوره شش ماهه کاهش می دهند به طور متوسط ۲۲ دقیقه بیشتر از قبل می خوابند و پیش از این محققان فنلاندی گزارش کرده بودند که کاهش متعادل وزن به میزان قابل توجهی باعث بهبود علائم قطع تنفس در حین خواب (sleep apnea) شده است. کاهش وزن به این معنی است که محدودیت فیزیکی کمتری برای تنفس و بافت نرم کمتری برای مسدود کردن راه های تنفسی فوقانی وجود دارد. خواب بیشتر کمک می کند تا سوختن چربی ها در بدن کارآمد تر شود، و بنابراین داشتن یک خواب مناسب شبانه بدین معنی است که شما با احتمال بیشتری قادر به حفظ وزن کاهش یافته هستید.

می توانید شانس خود را برای داشتن فرزند افزایش دهید

اگر در تلاش برای باردار شدن هستید، کاهش چند کیلو از وزنتان ممکن است مفید باشد. مطالعه انجام شده در سال ۲۰۰۹ که در ژورنال Fertility and Sterility منتشر شده است، نشان می دهد که چاقی در زنان با ناباروری و سندرم تخمدان پلی کیستیک همراه است و زمانی که یک زن جوان چاق می شود، باردار شدن برای او مشکل تر خواهد شد. از آنجایی که وزن مادر در طی بارداری و حتی قبل از آن با تمامی پیامدهای سلامتی برای فرزند در ارتباط است، کاهش وزن و لاغرشدن کمک می  کند که فرد از داشتن یک بارداری سالم و فرزندی سالم مطمئن شود.

سلامت چشمان شما بهبود می یابد

متیو مک کاناهی، هنرپیشه امریکایی در سال ۲۰۱۴ به خبرنگاران گفت که کاهش وزن سریعش برای آماده شدن جهت ایفای نقش به عنوان یک بیمار دارای ایدز در فیلم Dallas Buyers Club در آغاز موجب کم شدن قدرت بینایی اش شد. این تاثیر بر او ممکن است به علت محدودیت بیش از اندازه کالری یا کمبود مواد مغذی باشد- اما در مورد اکثر افراد کاهش وزن در واقع باعث محافظت بینایی آنها در برابر عوارض مربوط به چاقی مانند نظیر دیابت نوع ۲ می شود. برای مثال مطالعه ای در سال ۲۰۱۳ در دانشگاه جورجیا نشان داد که درصد بالا تر چربی بدن با میزان کمتر آنتی اکسیدان هایی نظیر لوتئین و زیزانتین در بافت شبکیه چشم همراه است. این نتایج نشان می دهد که چاقی ممکن است وضعیت تغذیه  عروقی شبکیه چشم را متاثر کند؛ این ارتباط ها ممکن است ممکن است یکی از دلایل تاثیر چاقی به بر عوارض دژنراتیو (تحلیل برنده)  مربوط به سن است.

 


موضوعات مرتبط: طب سنتی، نکات طب سنتی، بهداشت، بیماری و واکسن، دارو، ،
برچسب‌ها:
[ دو شنبه 20 بهمن 1393برچسب:, ] [ 8:34 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

 

کمردرد خود را بشناسید
درد موقع نشستن در پایین ترین ناحیه کمر، نشانه درد دنبالچه است.

کمر درد، مثل سرماخوردگی است. همه سرماخورده ها می افتند گوشه خانه و هی فین فین می کنند و آب پرتقال می خورند، اما درواقع هزار و چند دلیل برای سرماخوردگی وجود دارد و درمان هرکدام هم یک چیز است. کمردرد هم به هزار و چند دلیل رخ می دهد که تشخیص قطعی اش به عهده پزشک متخصص است. به خصوص اگر کمر دردی بیشتر از یک ماه طول بکشد، نباید بی خیالی طی کرد و سپردش به زمان که فراموش شود. چون خیلی زود بر می گردد و این بار ممکن است یک جوری آدم را بیندازد که دیگر حتی تا دکتر هم نشود رفت. علی الحساب برای کمردردهایی که مزمن نشده اند، اینها را بخوانید تا ببینید کمردرد چقدر می تواند متنوع و جالب باشد!

1- کمر درد آرتروزی

چه دردی داریم؟ دردهای همراه با خشکی کمر و گردن و کم شدن دایره حرکات، معمولا به خاطر آرتروز رخ می دهند. در این طور کمردردها، درد و خشکی بیشتر از همه صبح موقع بیدار شدن وجود دارد و با شروع فعالیت کم می شود. خم شدن و بلند کردن اجسام سنگین این درد را بیشتر می کنند.

چرا این طوری شده؟ قبلا آرتروز مال پیرها بود، اما حالا به خاطر کم تحرکی و قوز کردن پشت مانیتور به جوان ها هم سرایت کرده. از بین رفتن خاصیت ارتجاعی دیسک های بین مهره ها موجب بروز آرتروز می شود. در این شرایط استخوان ها هم شروع به تولید زائده هایی می کنند که حتی ممکن است مهره ها را به هم بچسباند. بلند کردن اجسام سنگین در مدت طولانی با ضربه های شدید (مثلا در یک تصادف) به ستون فقرات موجب تشدید آرتروز می شود.

حالا چه کار کنیم؟ اگر چنین علائمی دارید، به دکتر مراجعه کنید. آرتروز درمان قطعی ندارد و مهره ها هیچ وقت به شکل قبلی بر نمی گردند. در موارد خیلی حاد ممکن است ناچار به بریدن زائده های استخوانی شوند، اما موارد خفیف تر معمولا با فیزیوتراپی و داروهای ضدالتهاب درمان می شود. استراحت حداکثر تا 48 ساعت مجاز است و بعد از آن باید با آب درمانی یا ورزش عضلات را قوی کرد تا فشار کمتری به مهره ها وارد شود. اگر بر اثر ضربه ای دچار درد طولانی مدت گردن یا کمر شدید، همان اول به پزشک مراجعه کنید. با بستن کمر، فرصت کافی برای ترمیم دیسک و لیگامان به بدن داده می شود و احتمال آرتروز کم می شود.

2- کمردرد نامربوط

چه دردی داریم؟ بعضی وقت ها کمردرد هیچ ربطی به کمر ندارد. کمردرد ناگهانی وخیلی شدید در یکی از سمت های کمر، کمردردهای مبهم در قسمت پایین کمر خانم ها که ماهانه کم و زیاد می شود یا درد پاها حین ورزش معمولا دلیلی جز کمر دارد.

چرا این طوری شده؟ دردهای شدید و ناگهانی در یک سمت کمر، ممکن است به خاطر مشکلات کلیه رخ بدهند. سنگ کلیه یا عفونت کلیه موجب درد بسیار شدیدی می شود که قابل تحمل نیست و باید به سرعت به پزشک مراجعه کرد. بیماری های زنان و به خصوص عفونت های رحمی هم ممکن است موجب احساس درد در لگن و پایین کمر شوند. درد شدید پاها حین ورزش که با توقف ورزش از بین می روند، ممکن است به نظر درد سیاتیکی بیاید اما معمولا به خاطر انسداد شریان های خون رسان به پاها رخ می دهد که نمی توانند حین ورزش به خوبی خون رسانی کنند و موجب درد در پاها می شوند.

حالا چه کار کنیم؟ اول مطمئن شوید که کمردردتان به چه دلیلی رخ می دهد. اگر سیاتیک عامل درد کمر نیست، دنبال یکی از این علت ها بگردید.

3- کمردرد سیاتیکی

چه دردی داریم؟ شایع ترین نوع کمردرد است. کمردردهایی که آدم را برای چند روز از کار و زندگی می اندازد و می بندد به تخت و نفس آدم را بند می آورد. معمولا از این جنس اند. دردهای سیاتیک از یک جا در کمر یا لگن شروع می شوند و معمولا تا پا تیر می کشند. اغلب موجب درد و گزگز یا خواب رفتگی در ساق و ران پا می شوند و با عطسه و سرفه و خنده بیشتر می شوند.

چرا این طوری شده؟ سیاتیک طولانی ترین عصب بدن است و اگر هرجایی به آن فشار بیاید، دچار درد سیاتیکی می شویم. فتق دیسک یا هر تغییر دیگری در دیسک، تنگی کانال نخاعی، ضعف عضلات دربر گیرنده رگ های عصبی سیاتیک، گرفتگی عضلات، تومورهایی در مسیر سیاتیک، عفونت و تومورهای کانال نخاعی همگی می توانند موجب درد ستایتک شوند. مهم ترین عامل کمردرد سیاتیکی در جوان ها ضعف عضلات است که موجب می شود فشار بیشتر روی عصب وارد شود. مشکلات مربوط به دیسک و مهره ها ممکن است به خاطر فرسودگی دیسک رخ داده باشد یا در اثر یک ضربه شدید یا تصادف (و تکان خوردن مهره ها از جای اصلی شان) شروع شده باشد. در قسمت باسن که عصب سیاتیک از لای عضله ای به نام پیریفورمیس عبور می کند، ضعیف و کوتاه شدن این عضله هم موجب درد سیاتیک می شود که از ناحیه باسن به پایین را درگیر می کند. در این وضعیت وقتی بخواهیم ران را از بدن دور کنیم، لگن درد می گیرد. اما اختلال عصبی و گزگز در پاها رخ نمی دهد.

حالا چه کار کنیم؟ اغلب دردهای سیاتیکی با اندکی استراحت، مسکن، و رعایت سبک زندگی درست درمان می شوند و نیاز به جراحی پیش نمی آبد. استراحت و استفاده از کمپرس سرد به مدت 48 ساعت و بعد از آن ورزش ملایم بدون فشار و گرم نگه داشتن می تواند به درمان کمک کند. در ورزش نباید هیچ حرکت پیچشی یا کششی یا پرتابی صورت بگیرد و نرمش ها باید بسیار ملایم باشند. شنا و پیاده روی بهترین ورزش ها برای کمردرد هستند. داروهای ضدرد ساده فقط به مدت 48 ساعت می توانند استفاده شوند. رعایت اصول نشستن، خوابیدن و ایستادن بیشتر از هرچیزی کمک می کند.

4- گرفتگی عضلانی

چه دردی داریم؟ این طور دردها معمولا بعد از یک شب سرد بدون پتوروی زمین سرد و سفت، یا یک روز با توهم ورزشکاری حرفه ای رخ می دهند. درد شدید در یک ناحیه کاملا مشخص که نمی شود هیچ تکانی به آن داد، نشانه اصلی گرفتگی عضله است. معمولا این دردها در یک سمت از کمر رخ می دهند و می شود دقیقا گفت کجا درد می کند. دردهای عضلانی معمولا نبض دارند و می آیند و می روند.

چرا این طوری شده؟ یک کوه نوردی مفصل بعد از سال ها نشستن روی صندلی، معمولا نتیجه اش گرفتگی شدید عضلات است. بلند کردن یک جسم سنگین هم می تواند موجب تیر کشیدن کمر و گرفتگی عضله شود. این دردها ربطی به ستون فقرات ندارد و دلیلش فقط ضعف های عضلانی است.

حال چه کار کنیم؟ استراحت به مدت یک دو روز معمولا نتیجه می دهد. در 48 ساعت اولیه ناحیه گرفتگی را با کیسه یخ، کمپرس سرد کنید. این کار را چهار بار در روز، هر بار 20 دقیقه انجام دهید. بعد از دو روز استراحت را ادامه ندهید، چون عضلات ضعیف تر می شوند. نرمش های ملایم و کمپرس گرم تا یک هفته و بلند نکردن اجسام سنگین تا چند هفته کلک درد را می کند. داروهای ضدالتهابی ساده مثل بروفن و ناپروکسن هم برای رفع گرفتگی مفیدند. محل گرفتگی را ماساژ ندهید که بدتر می شود.

5- دیسک کمر

چه دردی داریم؟ دیسک یک جور کمردرد نیست. دیسک صفحه غضروفی بین مهره های کمر است که موجب می شود آنها راحت روی هم حرکت کنند. منتها در بسیاری مواقع، کمردرد به خاطر یک مشکل مربوط به همین دیسک رخ می دهد. دردهای شدید و مزمن که بیشتر از سه ماه طول می کشند، معمولا موجب گزگز ساق پا و ران می شوند. گاهی ممکن است حتی پاها فلج شوند یا مثانه غیرقابل کنترل شود. عطسه و سرفه هم موجب افزایش این درد می شود و با استراحت درد کمتر حس می شود.

چرا این طوری شده؟ به خیلی دلایل ممکن است دیسک بین مهره ها به اعصاب وسط مهره ها فشار بیاورد. کج نشستن، حمل کردن کیف های سنگین بر یک دوش (که موجب فشار نامتقارن روی دیسک ها می شود) یا بلند کردن ناگهانی یک جسم سنگین می تواند موجب در رفتن دیسک از جای خود یا پاره شدن آن شود. وقتی دیسک پاره می شود، محتویات آن به بیرون نشت می کند. این بیرون زدگی با تجمع گلبول های سفید موجب التهاب می شود. اگر این نشت به سمت بیرون مهره ها باشد، ممکن است هیچ دردی رخ ندهد. اما اگر به سمت داخل مهره ها باشد، به اعصاب فشار می آورد و درد شدید ایجاد می کند.

حالا چه کار کنیم؟ اگر درد صدمه ای به پاها یا مثانه نزده باشد، می شود با رعایت اصول نشستن و ایستادن آن را تحمل کرد. اما اگر فتق دیسک یا بیرون زدگی به حدی باشد که اعصاب تحت فشار شدید باشند، حتی ممکن است به فلج شدن بینجامد. در این صورت باید جراحی صورت بگیرد که جراحی خیلی سنگینی است و مدت زیادی استراحت دارد. خوبی اش این است که خیلی کم پیش می آید اوضاع این قدر خراب باشد و معمولا با رعایت اصول سبک زندگی می شود یک جوری با دیسک خراب هم کنار آمد. تشخیص وخامت اوضاع از طریق عکسبرداری با اشعه X و MRI ممکن است.

6- درد دنبالچه

چه دردی داریم؟ درد موقع نشستن در پایین ترین ناحیه کمر، نشانه درد دنبالچه است. دنبالچه، درواقع مهره های انتهایی کمر است که در بدو تولد از هم جدا هستند، اما به مرور به هم جوش می خورند. درد پایین کمر موقع نشستن و خم شدن و اجابت مزاج، نشانه درد دنبالچه است. معمولا این جور افراد با تکیه دادن به عقب درد بیشتری دارند.

چرا این طوری شده؟ ممکن است دنبالچه در رفته باشد، شکسته باشد یا لیگامان ارتباط دهنده آن با استخوان های لگن پاره یا مصدوم شده باشد. این اتفاقات ممکن است به خاطر یک ضربه شدید (مثلا زمین خوردن با باسن) یا در اثر فشار زایمان رخ بدهد.

حالا چه کار کنیم؟ نشستن روی تیوپ و مصرف داروهای ضدالتهابی برای مشکلات ساده ای مثل التهاب لیگامان معمولا جواب می دهد. اما اگر قضیه بیخ پیدا کند و خوب نشود، مرحله بعدی تزریق دارو در اطراف دنبالچه (بسته به مشکل) است. اگر شکستگی یا در رفتگی رخ داده باشد، ممکن است جراحی نیاز شود. در بدترین حالت، استخوان دنبالچه برداشته می شود و غائله فیصله می یابد.

7- التهاب مفصل ران

چه دردی داریم؟ در مبهم در لگن، در جایی که به ران پا وصل می شود، نشانه اصلی این التهاب است. دردهای این ناحیه معمولا مزمن است و مدت زیادی طول می کشد. دردی که از بالای ران شروع می شود و معمولا به جلوی ران می زند، درد مفصل ران است.

چرا این طوری شده؟ به علت های زیادی ممکن است درد مفصل ران رخ بدهد. شکستگی ها موجب دردهای شدید و غیرقابل تحمل می شوند. التهاب غضروف ها، التهاب تاندون ها، التهاب بورسیت (کیسه های بین تاندون ها و مفصل) و حتی بیرون زدگی دیسک هم می تواند موجب درد مفصل ران و لگن شود.

حالا چه کار کنیم؟ اگر درد ناگهانی و شدید و افزاینده است، به دکتر مراجعه کنید. اگر درد مبهم و طولانی است، آزمایش کلسیم و ویتامین دی بدهید. احتمال دارد به خاطر کمبود ویتامین دی دچار چنین دردی شده باشید. اگر کمبود ندارید، باید عکسبرداری کنید، شاید دچار یکی از انواع التهاب شده باشید.


موضوعات مرتبط: طب سنتی، نکات طب سنتی، بهداشت، بیماری و واکسن، دارو، ،
برچسب‌ها:
[ جمعه 10 بهمن 1393برچسب:, ] [ 6:6 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

 

میوه های زمستانی ای که لاغرتان می کنند
در این مطلب میوه هایی را معرفی می کنیم که کالری کمی دارند و می‌توانید از خواص آن ها بهره ببرید و از خاصیت سیرکنندگی آن ها در جهت رسیدن به هدف تان استفاده کنید.

بدون شک با خوردن هیچ میوه ای نمی شود یک شبه لاغر و خوش اندام شد. اصلا هیچ ماده ی غذایی معجزه آسایی برای لاغری وجود ندارد. این اراده و تلاش شماست که معجزه می کند. اما با این حال می توانید در چهارچوب یک رژیم غذایی سالم با کمک برخی از میوه ها سریع تر به هدف تان برسید. در این مطلب میوه هایی را معرفی می کنیم که کالری کمی دارند و می توانید از خواص آن ها بهره ببرید و از خاصیت سیرکنندگی آن ها در جهت رسیدن به هدف تان استفاده کنید.

_ لیمو ترش

لیموترش زردرنگ و لیموترش سبز رنگ جزو میوه هایی هستند که باعث لاغری می شوند. این میوه های ترش حاوی کالری اندکی هستند. در واقع هر 100 گرم لیموترش کمتر از 20 کالری دارد. لیموترش فاقد چربی و کلسترول است و کربوهیدرات کمی نیز دارد. این مرکبات ترش و مفید باعث تمیزی بدن و دفع توکسین های آن می شوند.

روش استفاده

می توانید لیموترش را در آب حل کرده و در طول روز بنوشید. نوشیدنی لیموترش پایه ی اصلی رژیم لیموترش است. علاوه بر مصرف این نوشیدنی حتما روی غذاهایتان لیموترش بچکانید تا خوش طعم شوند. به طور کلی سعی کنید برای خوش طعم کردن غذاها به جای استفاده از کره و خامه و روغن از لیموترش، سبزیجات معطر و ادویه ها استفاده کنید.

_ گریپ فروت

گریپ فروت نیز یکی دیگر از همیاران تمام عیار لاغری است. این میوه سرشار از مواد مغذی فیتو می باشد که بدون تحمیل کالری باعث ایجاد احساس سیری می شود. باید بدانید که هر 100 گرم از این میوه فقط 30 کالری به بدن می رساند. گریپ فروت همچنین حاوی میزان زیادی فیبر پکتین است. این فیبر غیرمحلول باعث کاهش کلسترول خون شده و به بدن کمک می کند تا چربی کمتری ذخیره کند.

روش مصرف

مصرف روزانه ی گریپ فروت بخصوص صبح ها تاثیر زیادی در لاغری دارد. می توانید گریپ فروت را به همراه سالاد یا به صورت میوه ی کامل مصرف کنید. البته اگر مشغول مصرف داروی خاصی هستید قبل از مصرف حتما با پزشک تان مشورت کنید. در صورت داشتن مشکلات گوارشی نیز بهتر است قبل از مصرف میزان زیادی گریپ فروت و همچنین لیموترش با پزشک مشورت کنید.

_ پرتقال

پرتقال یکی دیگر از مرکبات پرطرفدار و شناخته شده است که دیگر نیازی به معرفی زیاد ندارد. این میوه جزو میوه های سیرکننده است و کمک زیادی به لاغری می کند. بدون شک زمانی که رژیم می گیرید احتمال اینکه در معرض کمبود ویتامین قرار بگیرید بیشتر است. میزان بالای ویتامین C موجود در این میوه مانند یک مکمل عمل کرده و به تامین ویتامین بدن کمک می کند. این میوه نیز مانند لیموترش به سم زدایی از بدن کمک می کند. البته کارایی آن به اندازه ی لیموترش نخواهد بود.

پرتقال حاوی میزان قابل توجهی آنتی اکسیدان است که به دفع سموم بدن و همچنین کاهش هورمون کورتیزول که به هورمون استرس معروف است کمک می کند.

به عقیده ی متخصصان ترشح زیادی این هورمون یکی از عوامل ذخیره سازی چربی دور شکم است. بنابراین با کاهش ترشح آن می توان به کاهش چربی های دور شکمی نیز امیدوار شد.

روش استفاده

پرتقال را پوست بگیرید اما بخش های سفید و پوست نازک بخش گوشتی آن را جدا نکنید چون حاوی بیشترین میزان مواد مغذی و فیبرهاست. در چهارچوب یک رژیم لاغری سالم نه از آن دست رژیم های سخت، پرتقال را گنجانده و از ویتامین ها و خاصیت سیرکنندگی آن در جهت لاغری استفاده کنید.

_ سیب

یکی از مزیت های سیب نسبت به میوه های دیگر این است که در طول سال در بازار میوه وجود دارد و به راحتی می شود از آن نهایت استفاده را برد. راز اصلی لاغری سیب در فیبرهای لاغر کننده ی آن است. سیب حاوی میزان زیادی فیبرهای غذایی است که در بین آن ها پکتین شهرت زیادی در سیرکنندگی و لاغری دارد. اگر می خواهید از سیب در جهت رسیدن به هدف تناسب اندام استفاده کنید لازم است که آن را قبل از غذا میل کنید. در این صورت اشتهایتان را کنترل می کند و مانع از پرخوری در وعده ی اصلی می شود. این میوه ی پرطرفدار کالری زیادی ندارد. هر 100 گرم از این میوه حدود 50 کالری دارد که چندان به چشم نمی آید.

روش استفاده

اگر رژیم گرفته اید روزانه یک تا دو عدد سیب میل کنید. توصیه می کنیم روی میز یا داخل کیف تان سیب داشته باشید که در صورت احساس گرسنگی بتوانید یک میوه ی کم کالری، پرخاصیت و سیرکننده میل کنید.

_ کیوی

اگر رژیم گرفته اید حتما کیوی را وارد برنامه ی غذایی تان بکنید. هر 100 گرم کیوی به زحمت 60 کالری وارد بدن می کند. همین میوه ی کم کالری حاوی میزان زیادی پتاسیم، کلسیم و به ویژه ویتامین C است و شما را به هدف لاغری تان نزدیک تر می کند. کیوی همچنین سرشار از آب است که باعث تامین آب کافی برای سلول های بدن می شود.

روش استفاده

کیوی هایی با پوست نرم تر را انتخاب کنید. البته نباید کیوی تان بیش از اندازه نرم باشد. توجه داشته باشید که میوه های رسیده حاوی بیشترین میزان ویتامین ها و مواد معدنی هستند.


موضوعات مرتبط: طب سنتی، نکات طب سنتی، بهداشت، ،
برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 9 بهمن 1393برچسب:, ] [ 17:25 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

 

خوراکی هایی که قاتل مینای دندان هستند
نوشابه های گازدار حاوی مقادیر بالایی اسید فسفریک هستند که موجب خوردگی و فرسایش شیمیایی مینای دندان می شود.

فرسایش دندان به معنی تحلیل مینای دندان به وسیله اسیدهای موجود در محیط دهان است. این فرآیند شیمیایی موجب افزایش آسیب پذیری دندان ها می شود.

دندانپزشکان معتقدند که نوشیدنی های اسیدی از جمله نوشابه های گازدار، نوشیدنی های ورزشی، نوشابه های انرژی زا، آب میوه های صنعتی و همچنین مواد غذایی ترش حاوی مقادیر بالایی اسید هستند که مینای دندان را از بین برده و دندان را در معرض آسیب های جدی قرار می دهند. عادات غذایی غلط از جمله استفاده بی رویه از نوشابه های گازدار به خصوص در میان کودکان و نوجوانان رو به افزایش است و این مسئله علاوه بر افزایش آمار ابتلا به چاقی و دیابت، سلامت دهان و دندان ها را نیز با خطرات بسیاری روبرو می سازد.

نوشابه های گازدار حاوی مقادیر بالایی اسید فسفریک هستند که موجب خوردگی و فرسایش شیمیایی مینای دندان می شود. از طرف دیگر قند موجود در این نوشابه ها و همچنین آب میوه های صنعتی نیز موجب تولید اسید در محیط دهان شده و مینای دندان را در معرض آسیب قرار می دهد.

عوامل دیگری همچون بیماری رفلاکس (بازگشت محتویات و اسید معده به مری و حتی دهان)، استفراغ مکرر (تماس اسید معده با دندان ها) و کمبود فلوراید (موثر در استحکام مینای دندان) نیز در فرسایش مینای دندان دخیل هستند.

برای پیشگیری از فرسایش دندان ها توصیه می شود نیم تا یک ساعت پس از مصرف خوراکی ها و نوشیدنی های اسیدی دندان هایتان را مسواک بزنید و یا حداقل با آب بشویید. استفاده از مسواک بلافاصله پس از مصرف این نوشیدنی ها آسیب مینای دندان را تشدید می کند، زیرا مینای دندان تحت اثر اسید نرم شده (حالتی که در اصطلاح کند شدن دندان ها نام دارد) و با تماس مسواک صدمات شدیدتری می بیند.

برای تماس کمتر اسید با مینای دندان، هنگام مصرف نوشیدنی های اسیدی از نی استفاده کنید. جویدن آدامس های فاقد قند نیز به دلیل افزایش ترشح بزاق به محافظت مینای دندان ها در مقابل ترکیبات اسیدی کمک می کند.

آب آشامیدنی حاوی فلوراید است. برای دریافت میزان کافی فلوراید می توانید از خمیر دندان ها و دهان شویه های حاوی این ماده نیز استفاده کنید.


موضوعات مرتبط: طب سنتی، نکات طب سنتی، بهداشت، بیماری و واکسن، دارو، ،
برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 9 بهمن 1393برچسب:, ] [ 11:1 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

 

در لحظات اولیه سکته چه کنیم، چه نکنیم؟
تا رسیدن اورژانس، فرد مشکوک به سکته باید بنشیند یا دراز بکشد.

سکته ممکن است حتی برای افرادی رخ دهد که احتمال بروزش در آنان کم است. سکته در یک چشم برهم زدن زندگی فرد را تغییر می دهد و حتی ممکن است باعث مرگ او شود. اگر اقدامات اولیه برای فردی که دچار سکته شده سریع انجام نگیرد نیز خطر مرگ دوچندان می شود. از این رو، دقایق اولیه بعد از بروز سکته زمان حساسی است.

به نقل از «Web MD»، سکته مغزی به علت ایجاد اختلال در خونرسانی به مغز رخ می دهد و باعث می شود سلول های مغز که حساسترین عضو بدن به اکسیژن است در عرض چند دقیقه دچار مرگ شود. اغلب تنها بخش کوچکی از مغز تحت تأثیر قرار می گیرد. محققان برای آگاهی رسانی درباره نشانه های سکته، روی چند نکته تمرکز می کنند؛ صورت، دست ها، گفتار و زمان و...

صورت

به صورت فرد مشکوک به سکته، نگاهی بیندازید. آیا به یک طرف آویزان شده است؟ از فرد بخواهید تا لبخند بزند. آیا حالت لبخند او به یک سمت متمایل شده است؟ اگر جواب این ۲سوال مثبت است، پس اولین تأیید سکته را گرفته اید. به احتمال زیاد آن قسمت مغز که حرکت عضله صورت را کنترل می کند دچار آسیب دیدگی شده است.

دست ها

از فرد بخواهید ۲دست خود را بالا بگیرد و نگه دارد. اگر یک دست به سمت پایین افتاد، این حالت دومین علامت سکته است و نشان دهنده این است که قسمت هایی از مغز که عضله را کنترل می کند، آسیب دیده است.

گفتار

به حرف زدن فرد گوش دهید، اگر نمی تواند جملات ساده را واضح بگوید، یا اینکه آنچه می گوید مفهوم نیست، این نیز ممکن است نشانه دیگری از سکته باشد.

زمان

وقتی برای هدر دادن زمان وجود ندارد. منتظر نمانید تا شاید علایم رفع شود زیرا هر ثانیه که هدر دهید باعث مرگ سلول های بیشتر مغز می شود.

مصرف آسپرین

همه می دانیم که آسپرین داروی موثری در پیشگیری از لخته شدن خون است و در زمان سکته و حمله قلبی می تواند زندگی فرد را نجات دهد اما مصرف آسپرین باید به توصیه پزشک باشد. هرچند آسپرین یکی از اولین داروهایی است که برای درمان سکته از آن استفاده می شود اما قبل از آن باید علت سکته مشخص شود.

۸۵درصد از موارد سکته به علت لخته شدن خون در رگ ها اتفاق می افتد و مصرف آسپرین می تواند موثر باشد. اما در ۱۵درصد مواقع سکته به علت پارگی رگ های خون بروز می کند و مصرف این دارو می تواند وضعیت را بد تر کند و حتی مرگبار باشد. از آنجا که نمی توانید نوع سکته را تشخیص دهید، از مصرف آسپرین بپرهیزید و منتظر اورژانس باشید.

از مصرف قرص های فشارخون بپرهیزید

شاید با کمک دستگاه سنجش فشارخون، متوجه بالا بودن فشار خون در زمان مشکوک بودن سکته شوید. فشارخون بالا در مرحله حاد سکته رخ می دهد. این امری طبیعی است اما نه در همه افراد. به هیچ عنوان داروی فشار خون مصرف نکنید، حتی اگر فرد فشار خون دارد و مصرف دارو را در آن روز فراموش کرده است. مصرف داروی فشارخون در زمان سکته می تواند وضعیت را بد تر کند.

نشستن و دراز کشیدن

تا رسیدن اورژانس، فرد مشکوک به سکته باید بنشیند یا دراز بکشد. راه رفتن احتمال زمین خوردن فرد را بیشتر می کند که این امر می تواند وضعیت را بد تر کند. با دراز کشیدن، تأثیر جاذبه به طور عمده بی اثر می شود. به بیان دیگر در این حالت قلب می تواند با تلاش کمتری خون بیشتری به مغز برساند. در صورت دراز کشیدن فرد روی کمر، چانه را کمی بالا تر قرار دهید تا مجرای هوا باز بماند. در صورتی که فرد بیهوش است یا مشکل قورت دادن دارد نیز او را به پهلو بخوابانید.

مصرف غذا و نوشیدنی ممنوع

از آنجا که توانایی قورت دادن فرد دچار اختلال شده است، احتمال خفگی بر اثر مصرف نوشیدنی یا خوردنی وجود دارد. علاوه بر آن، برای برخی کارهای لازم در اتاق اورژانس، بهتر است شکم خالی باشد تا غذا از معده به دهان باز نگردد. بیماران دیابتی که دچار سکته شده اند شاید تصور کنند به علت افت میزان قندخون نیاز به خوردن چیزی شیرین دارند. در صورتی که افت فشار به علت سکته باشد از مصرف مواد شیرین بپرهیزید.

سیگار نکشید

سیگار نکشیدن، یکی از راه های مهم پیشگیری از سکته است. کشیدن سیگار قبل از رسیدن اورژانس می تواند مشکل را پیچیده تر کند.

خوابیدن

گاهی وقت ها علایم خفیف سکته بویژه در افراد مسن، خستگی مفرط است. خیلی از افراد دچار خواب آلودگی می شوند و تصور می کنند با خواب کوتاه می توانند علایم را کاهش دهند. خواب نه می تواند علایم سکته را کاهش دهد و نه از بین ببرد. فرد باید بلافاصله توسط پزشک معاینه شود. 


موضوعات مرتبط: طب سنتی، نکات طب سنتی، بهداشت، بیماری و واکسن، دارو، ،
برچسب‌ها:
[ شنبه 6 دی 1393برچسب:, ] [ 8:17 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]


بعضی از عادت‌های نادرست غذایی باعث بروز بیماری‌های متعدد می‌شود. در این باره متخصصان طب سنتی توصیه‌های متعدد کرده اند.

بعضی از عادت های نادرست غذایی باعث بروز بیماری های متعدد می شود. در این باره متخصصان طب سنتی توصیه های متعدد کرده اند. دکتر مریم نواب زاده پزشک و محقق طب اسلامی در این زمینه می گوید: این روزها ما نه از موهبت های سفره های سنتی برخورداریم و نه از منافع غذاهای مدرن بهره می بریم. وی به چند اشتباه رایج غذایی از دیدگاه طب سنتی اشاره کرده است.

مصرف ماست و دوغ همراه با غذاهای گوشتی

مصرف همزمان ماست و غذاهای گوشتی، یکی از ممنوعیت ها در طب سنتی است.

طبق گفته حکما، مصرف همزمان ماست با غذاهای گوشتی علاوه بر اینکه تولید بلغم می کند، موجب فساد گوشت در معده و در برخی موارد بروز لک و پیس می شود.

خوردن زیاد عدسی

عدس غذایی سودازاست و مصرف زیاد آن موجب بروز و افزایش غلظت خون می شود، متأسفانه امروزه شاهد هستیم که به علت تبلیغات زیاد درباره خون ساز بودن عدس، مردم سایر حبوبات را کنار گذاشته اند و یا از عدس بیشتر استفاده می کنند.

تنوع خواری در یک وعده غذایی

چنین شیوه غذا خوردن، موجب به هم خوردن تنظیم گوارش می شود که بسیار مضر است. زمانی که چند ماده غذایی متنوع را در یک وعده میل می کنید، آنزیم های هاضمه دچار اختلال می شود و هضم غذا ناقص خواهد شد، زیرا مواد غذایی متفاوت، زمان هضم متفاوتی با یکدیگر دارند. در نتیجه از ترکیب این مواد، اخلاط فاسد در بدن تولید می شود.

حذف سبزی از سفره و جایگزینی سالاد

طبع اغلب سبزی ها گرم است و به هضم غذا بسیار کمک می کند.

سبزی سرشار از مواد معدنی و ویتامین است. همچنین به علت دارا بودن فیبر، مانع یبوست می شود؛ اما سالاد بر خلاف سبزی طبع سردی دارد و هضم غذا را (برخلاف تصور مردم) مختل می کند.

مصرف ناصحیح ادویه جات

یک باور نادرست این است که ادویه برای کبد مضر است. باید گفت تنها مورد احتیاط ادویه، برای افراد صفراوی است مصرف ادویه با غذا موجب فعال شدن کبد و کارکرد منظم دستگاه گوارش می شود.

مصرف مداوم و بلند مدت ادویه، بلغم و سودای اضافه بدن را کاهش می دهد و در تخفیف و درمان بیماری های ناشی از بلغم و سودا بسیار موثر است؛ بیماری هایی مثل آرتروز، درد مفاصل، نفخ معده، کاهش حافظه، صرع، شب ادراری، عفونت های زنانه، افسردگی و... .

مصرف پنیر به تنهایی در وعده صبحانه

مصرف پنیر به تنهایی بسیار مضر و بلغم زاست. خوردن پنیر به تنهایی در وعده صبحانه، فرد را دچار رخوت، سستی و بی حالی و کندی در یادگیری و کاهش تمرکز ذهن می کند.

غده پاراتیروئید، وظیفه تنظیم کلسیم و فسفر بدن و جذب آن ها را بر عهده دارد. این غده کلسیم و فسفر را با یکدیگر و در کنار هم می شناسد، بنابراین زمانی که ماده غذایی حاوی کلسیم مصرف می کنیم، باید همراه آن فسفر نیز مصرف کنیم، در غیر این صورت، غده پاراتیروئید، فسفر را از مغز برمی دارد که موجب کند ذهنی می شود.

بهترین زمان مصرف پنیر، وعده شام و به همراه مصلحات آن (گردو، زیره، سیاه دانه و آویشن) است، زیرا بیشترین میزان ترشح توسط غده پاراتیروئید در هنگام شب صورت می گیرد.

مصرف زرشک پلو با مرغ و باقلا پلو با ماهی

این دو غذا، بسیار سرد است و به مرور زمان در صورت مصرف زیاد، باعث غلظت خون می شود و مقدار زیادی اخلاط مضر بلغم و سودا در بدن تولید می کند. ماهی، مرغ، برنج، زرشک، باقلا، روغن نباتی همگی سرد و بلغم زاست. حال اگر همراه این غذاها، سالاد، ماست یا ترشی هم مصرف شود، مشکل چند برابر خواهد شد. در صورت مصرف چنین غذاهایی، حتماً باید ادویه و مواد غذایی گرم مانند فلفل سیاه، زنجبیل، آویشن، سیاه دانه، عسل، کنجد و خرما مصرف کنید.

وعده غذایی ظهر

از نظر طب سنتی وعده غذایی ظهر، مضر است و بلغم و سودا را در بدن زیاد می کند و سبب غلظت خون می شود. ترک وعده ناهار موجب تقویت ایمنی بدن، تناسب اندام، حفظ تعادل مزاج و رفع بیماری ها می شود. گرم ترین زمان در طول روز، ظهر است که بهترین کار در آن ساعات، سرد کردن بدن است، نه خوردن غذا. در طب سنتی توصیه شده است که انرژی بدن در زمان ظهر با خواب قیلوله تأمین شود.


موضوعات مرتبط: طب سنتی، نکات طب سنتی، بهداشت، بیماری و واکسن، ،
برچسب‌ها:
[ جمعه 6 دی 1393برچسب:, ] [ 1:42 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

 

بروکلی بخورید، به دلایل زیر
8 دلیل خوب برای خوردن کلم بروکلی.

کلم بروکلی، یکی از گیاهان بسیار مفید است. بخشی از خواص این سبزی به این قرار است:

_ از بروز سرطان پیشگیری می کند

_ از پرخوری جلوگیری می کند

_ در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است

_ با دیابت مقابله می کند

_ با بیماری قلبی مقابله می کند

_ از سرماخوردگی پیشگیری می کند

_ به بهبود عملکرد استخوان ها کمک می کند

_ فشار خون را تنظیم می کند.

هنگام خرید، کلم بروکلی سبز و بدون لکه انتخاب کنید. ساقه کلم که خوردنی و بسیار مغذی است باید سفت و تازه باشد. بروکلی را می توان خام خورد اما آب پز یا بخار پز کردن آن، باعث می شود طعم آن بهتر مشخص شود. ساقه ها مانند گل آن بسیار مغذی است. پس از کمی آب پز یا بخار پز شدن می توان آن را همراه غذای اصلی خورد یا در تهیه سوپ یا کوکو از آن استفاده کرد.


موضوعات مرتبط: طب سنتی، نکات طب سنتی، بهداشت، دارو، ،
برچسب‌ها:
[ جمعه 5 دی 1393برچسب:, ] [ 1:41 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

 

عادات غذایی خوب و بد در ایران
در گذشته مصرف گوشت‌قرمز كمتر بود و در وعده شام بیشتر غذاهای حاضری مصرف می‌شد.

ما ایرانی ها در گذشته عادت های بسیار خوب غذایی داشتیم که به مرور بسیاری از آنها را فراموش کرده ایم؛ عادت هایی مثل دور هم غذاخوردن، مصرف کمتر گوشت  قرمز و خوردن مواد غذایی تازه. البته برخی عادت های غذایی قدیمی ها هم ناسالم بود؛ مثلا علاقه شان به مصرف غذاهای چرب و شور. در این مطلب نگاهی می اندازیم به مهم ترین عادت های غذایی قدیمی ها و نقد و ارزیابی هریک از این عادت ها از منظر سلامت.

زود شام خوردن: یكی از عادت های خیلی خوب ما در گذشته، زود شام خوردن بود. مردم بعد از غروب آفتاب شام می خوردند و فاصله بین شام تا زمان خوابیدن زیاد بود. در این شرایط هضم غذا به خوبی انجام می شد و بیماری هایی مانند گاستریت و ورم  معده كمتر بود. متاسفانه این روزها دیگر فاصله 2.5 ساعت بین شام و خواب رعایت نمی شود و به همین دلیل بروز مشکل های گوارشی بیشتر شده است.

مصرف فراوان سبزی خوردن: استفاده از سبزی خوردن، در بسیاری از مجالس باب بود و به تعداد افراد، بشقاب سبزی  خوردن وجود داشت. در حالی كه امروز، این عادت تا حدی كمرنگ شده و سالاد جای آن را گرفته است. گرچه مصرف كاهو و گوجه فرنگی خوب است و هم می تواند معده را پر كند و هم به فعالیت دستگاه گوارش كمك می كند، اما بهتر است مصرف سبزی هایی که حاوی ویتامین های بسیاری هستند را هم فراموش نکنیم. امروزه سر برخی میزها یک سبد سبزی خوردن می بینیم اما چقدر خوب است همان طور که برای هر کسی یک ظرف ماست اختصاص می دهیم، مثل گذشته یک بشقاب سبزی خوردن هم بگذاریم چون وقتی سبزی را در یک ظرف بزرگ وسط سفره قرار می دهیم دست خیلی از افراد به آن نمی رسد و از خیر خوردن آن می گذرند.

مصرف روغن های جامد و حیوانی: مصرف روغن های حیوانی و جامد در گذشته بیشتر بود. روغن های جامد دوستدار قلب نیستند اما چون مردم تحرك بیشتری داشتند و غذاهای چرب به خوبی متابولیزه می شدند، کمتر شاهد عوارض آنها بودیم.

استفاده از موادغذایی تازه: در گذشته مردم سعی می کردند سبزی ها و انواع گوشت را تازه استفاده کنند اما امروزه همه نوع موادغذایی را فریز یا کنسرو می کنند. مساله اینجاست که عمر مواد مفید غذایی پخته در فریزر نصف می شود بنابراین فریز كردن برای استفاده درازمدت، روش مناسبی نیست. اگر سبزی خام را بتوان 6 ماه در فریزر نگهداری کرد، زمان مناسب برای نگه داشتن سبزی پخته 3 ماه است.

مصرف زیاد میوه به عنوان دسر: ایرانی ها همیشه مردم میوه خوری بوده اند اما در گذشته میوه به عنوان دسر شناخته می شد و افراد در فواصل بین غذا، میوه می خوردند و انواع شیرینی  و دسرهای مختلف كمتر مصرف می شد. متاسفانه امروز مصرف میوه کمتر و انواع کیک و شیرینی جایگزین آن شده که همگی ما با عوارض این دسته از خوراكی ها آشنایی داریم.

مصرف زیاد نمک: در گذشته شیوه نگهداری برخی موادغذایی مناسب نبود و از نمك زیاد استفاده می شد. البته این موضوع بیشتر محدود به قبایل بود و مردم شهر كمتر موادغذایی را با این روش نگهداری می كردند. ارتباط مصرف نمك با افزایش فشارخون نیز به اثبات رسیده است.

مصرف نوشیدنی های سنتی: برخلاف امروز، قدیمی ها نوشابه گاز دار نمی خوردند و بیشتر آب، دوغ و انواع شربت های سنتی مصرف می شد. به علاوه شربت سكنجبین، سركه شیره و سایر عرقیات جایگاه ویژه ای در برنامه غذایی روزانه مردم داشتند. در حالی كه امروزه نوشابه های گازدار جزو جدایی ناپذیر سفره های ایرانی هستند و مشكل های بسیاری به وجود آورده اند.

در كنار هم غذاخوردن: در حال حاضر افراد خانواده كمتر دور یك میز می نشینند و با هم غذا می خورند و این موضوع از نظر روانی تاثیر خوبی ندارد. در گذشته اعضای خانواده بیشتر وعده ها را در کنار هم می خوردند و لذت می بردند. ضرب المثلی است که می گوید: «با کسی غذا بخورید که از مصاحبت با او لذت می برید.» تحقیقات نشان می دهد هنگامی که از غذاخوردن لذت می بریم، هورمون هایی در بدنمان ترشح می شود که جذب غذا را افزایش می دهد و استرس را کم می کند. سفره غذا، مقدس است. جایی است برای در کنار هم بودن و از مصاحبت با یکدیگر لذت بردن. در ضمن، غذا یک ابزار قوی برای برقراری دوستی هم است. بزرگ ترین قراردادهای سیاسی و اقتصادی سر میز غذا بسته می شود چون افراد در شرایطی که غذا می خورند، حال بهتری دارند و بهتر می توانند با دیگران ارتباط برقرار كنند.

سرخ کردن بیش از حد موادغذایی: قدیمی ها موادغذایی را تا سر حد سیاه شدن سرخ می كردند اما امروز با زیان های سوزاندن روغن و سرطان زا شدن آن آشنا شده اند.

مصرف کمتر گوشت قرمز: در گذشته مصرف گوشت قرمز كمتر بود و در وعده شام بیشتر غذاهای حاضری مصرف می شد. امروزه متاسفانه میزان مصرف گوشت قرمز بالاتر رفته است. مصرف گوشت قرمز برای هیچ كس در شرایط عادی ممنوع نیست بلكه باید محدودیتی در مصرف آن اعمال شود. البته گوشت سفید به نوع قرمز آن ارجحیت دارد و باید حداقل به نسبت مساوی میل شود. خیلی ها تصور می كنند خوردن هرچه بیشتر منابع غذایی حاوی آهن، باعث رفع سریع تر كم خونی آنها می شود در حالی كه 48 ساعت زمان لازم است تا آهن موجود در حد نیاز جذب شود و بقیه دفع می شود، بنابراین افرادی كه به این ماده معدنی بیش از دیگران نیاز دارند، باید به این فاصله زمانی توجه كنند تا آهن بیشتری مورد استفاده بدنشان قرار گیرد.

مصرف بیشتر نان: نان در گذشته قوت غالب بود و مردم بیشتر نان و سیب زمینی می خوردند تا برنج. نان مخصوصا نان سبوس دار، حجم معده را بیشتر می گرفت و حس سیری بیشتری به فرد می داد. امروزه متاسفانه آردها سفید شده و فرایند تخمیر به خوبی روی نان انجام نمی شود بنابراین نان های مصرفی مانند گذشته نیستند.

آبپز کردن: یکی از روش های پختی که در قدیم و در حال حاضر همچنان رواج دارد، آبپز کردن است. بیشتر خورش های ما در آب پخته می شوند. جاانداختن خورش و حرارت بالا و طولانی به ماده غذایی دادن، عادت چندان خوبی نیست. البته حرارت طی پخت در آب به اندازه سرخ كردن آسیب نمی رساند ولی به هر حال وقتی بیش از حد غذایی را بپزیم حداقل ویتامین C آن از بین می رود.


موضوعات مرتبط: طب سنتی، نکات طب سنتی، بهداشت، بیماری و واکسن، ،
برچسب‌ها:
[ یک شنبه 30 آذر 1393برچسب:, ] [ 11:34 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

 

خطر سرطان در کمین نوشابه خورها
این نخستین تحقیقی نیست که خوردن نوشیدنی‌های گازدار شیرین را تهدیدی برای سلامت می‌داند.

خطر سرطان در کمین نوشابه خورها

نتایج یک تحقیق 15 ساله در سوئد نشان می دهد مردانی که روزانه یک نوشابه گازدار 300 میلی لیتری مصرف می کنند 40 درصد بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات قرار می گیرند. 

نتایج این تحقیق در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شده و نخستین تحقیقی نیست که خوردن نوشیدنی های گازدار شیرین را تهدیدی برای سلامت می داند. تحقیقات پیشین مصرف این نوشیدنی ها را به حمله  قلبی، دیابت، افزایش وزن و چاقی، پوکی استخوان و سرطان پانکراس نسبت داده اند.

برای انجام این تحقیق وضعیت سلامتی بیش از 8 هزار مرد 37 تا 45 ساله در یک دوره 15 ساله بررسی شد. تا پایان دوره این مطالعه، محققان عادات غذایی مردانی را که سرطان پروستات داشتند مورد بررسی قرار دادند و مشخص شد که بین مصرف نوشیدنی های گازدارحاوی قند و این سرطان ارتباط وجود دارد.


موضوعات مرتبط: طب سنتی، نکات طب سنتی، بهداشت، بیماری و واکسن، دارو، ،
برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 27 آذر 1393برچسب:, ] [ 6:35 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

 

کدام قلب درد واقعا درد قلبی است؟!
آنژین نتیجه مستقیم نرسیدن خون کافی به عضله قلب است...

همین چند سال پیش بود که بیماری سارس در شرق آسیا شایع شد. رسانه های داخلی و خارجی چنان از این بیماری با آب و تاب می گفتند که برای خیلی ها این گونه تداعی شد که طاعون دیگری در راه است و نسل انسان در حال انقراض است. چندی از این ماجرا گذشت. آب از آب تکان نخورد و مشخص شد که سارس هم قابل پیشگیری و کنترل است اما هم اکنون بیماری های قلبی در کشور بیداد می کنند و هیچ کس از آنها دم نمی زند. اگر حرفم را باور ندارید سری به سی سی یو و بخش های قلب بیمارستان ها بزنید و با چشمان خودتان ببینید که سن بیماری های قلبی در کشورمان چه قدر کاهش یافته است و چه جوان هایی با این بیماری  دست و پنجه نرم می کنند. آن وقت باور خواهید کرد که بیماری های قلبی از سارس و وبا خطرناک تر هستند اما به فراموشی سپرده شده اند. آشنایی بیشتر با بیماری های قلبی می تواند جامعه را در برابر این مشکل توانمند سازد. 

به همین دلیل به سراغ دکتر ارشمیدس صنعتی، فوق تخصص قلب وعروق و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران رفتیم تا با علایم و نشانه های درد قلبی آشنا شویم.

درد قلبی یا همان آنژین قلبی یک بیماری است یا نشانه بیماری؟

درد قلبی یک علامت است و نه یک بیماری. این درد به صورت احساس خفگی، تنگی نفس، فشار یا گرفتگی است که اغلب مرکز آن پشت استخوان جناغ سینه  است و ممکن است به گلو، فک یا دست انتشار یابد. البته این درد گاهی به دنبال ورزش یا فشار روانی نیز نمود پیدا می کند.

علت این دردها چیست؟

این حالت می تواند در اثر انقباض سرخرگ های کرونر ایجاد شود اما احتمال بیشتری دارد که به علت تصلب شرایین (حالتی که سرخرگ ها به وسیله رسوبات چربی باریک شده اند) روی دهد. اگر حملات درد به طور مکرر و بدون انجام فعالیت جسمی رخ دهند ممکن است یک نشانه هشدار دهنده از قریب الوقوع بودن حمله قلبی باشند بنابراین به درمان سریع نیاز دارند.

این دردها چه قدر طول می کشند؟

احساس ناراحتی اغلب از دو تا پنج دقیقه طول می کشد. همان طور که اشاره کردم درد ممکن است شدید باشد و همراه با احساس فشار در پشت استخوان جناغ و انتشار به دست یا فک باشد. گاهی اوقات بیماران آن را به صورت احساس سنگینی، تنگی یا سوزش توصیف می کنند. درد ناشی از مشکل قلبی ممکن است در سایر قسمت های بدن احساس شود یعنی مغز شما محرک های درد را با هم اشتباه می گیرد. در نتیجه شما به جای قفسه سینه، در حلق، فک یا دست ها دچار احساس ناراحتی می شوید.

درد قلبی چه ویژگی هایی دارد؟

این دردها اغلب با اعمالی از قبیل بلند کردن یک جسم سنگین، فعالیت جنسی یا ورزش شدید ایجاد شده و بیشتر با استراحت تسکین می یابد. سرمای بیش از حد یا احساساتی مانند ترس، عصبانیت، اندوه و ناامیدی شدید و همچنین خوردن یک وعده غذای سنگین می توانند دیگر علل مسبب درد باشند. آنژین نتیجه مستقیم نرسیدن خون کافی به عضله قلب است. هنگام فعالیت بدنی قلب شما که ناگزیر است فعالیت خود را افزایش دهد به اکسیژن بیشتری نیاز پیدا می کند. اگر سرخرگ های کرونر تغذیه کننده قلب، تنگ بوده و قادر به تامین جریان خون بیشتر و برآوردن این نیاز نباشند اعصاب قلب پیغام درد را به مغز شما ارسال می کنند.

دردهای قفسه سینه یا همان آنژین چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟

درد قفسه سینه (آنژین) ممکن است برای مدتی طولانی، دارای یک الگوی قابل پیش بینی باشد که به آن آنژین پایدار می گویند اما اگر الگوی درد جدید باشد یا تعداد دفعات حمله در حال افزایش باشد به آن آنژین ناپایدار گفته می شود. آنژین ناپایدار به ویژه وقتی در زمان استراحت روی دهد ممکن است هشداری از یک حمله قلبی قریب الوقوع باشد. در این حالت باید بی د رنگ برای درمان اقدام کرد. نوع سوم درد قفسه سینه نیز آنژین متغیر نام دارد که به علت انقباض عضلات دیواره سرخرگ های کرونر روی می دهد.

چه طور این انواع آنژین را تشخیص دهیم؟

اغلب بر اساس شرح حال بیمار درباره ناراحتی قفسه سینه و چگونگی شروع درد به وجود آنژین مشکوک می شویم. هیچ روش آزمایشگاهی خاصی برای تشخیص  نوع آنژین وجود ندارد. پزشک ممکن است برای آگاهی از اتمام حمله یا ادامه وقوع آن یک نوار قلب تهیه کند.

در صورت ابتلا به آنژین قلبی یا درد قلبی قفسه سینه چه کار کنیم؟

ابتدا فعالیت خود را که به حمله شتاب می بخشد، متوقف کنید. این کار فشار وارده به قلب و نیاز به اکسیژن بیشتر را کاهش می دهد. درد و سایر علایم شما احتمالا در عرض تنها چند دقیقه بهبود می یابد. اگر احساس ناراحتی پس از چند دقیقه قطع نشد یا شدت یا تناوب حملات افزایش یافت سریع به اورژانس مراجعه کنید. یکی از نخستین اقدامات در درمان درد قلبی، تعدیل عامل تحریک کننده یا تشدید کننده درد است.اگر سیگار می کشید آن را قطع کنید. در صورت داشتن اضافه وزن آن را کاهش دهید. حذف چاقی یا سیگار علایم شما را کاهش داده و یا حتی از بین می برد. ورزش و رژیم غذایی کم چربی و کم کلسترول در حفاظت سرخرگ های شما از تنگی بیشتر مفیدند.

با توجه به گفته های شما این سوال پیش می آید که افراد مبتلا به آنژین می توانند ورزش کنند یا خیر؟

ابتلا به آنژین، دلیلی برای محدود کردن فعالیت نیست. در حقیقت، ورزش نقشی کلیدی در کنترل این وضعیت دارد. ورزش باید با محدودیت های تحمیل شده به علت درد سازگار باشد و انجام آن اغلب پس از تحت کنترل درآمدن آنژین به وسیله دارو توصیه می شود. پزشک با در نظر گرفتن علایم شما می تواند در تعیین میزان مناسب ورزش به شما کمک کند. اگر آنژین شما ناپایدار شده است یعنی درد به دفعات بیشتری روی می دهد، راحت تر از قبل برانگیخته می شود یا شدیدتر یا طولانی تر شده است، پیش از مشورت با پزشک تان، هیچ برنامه ورزشی را آغاز نکنید.

از چه داروهایی استفاده کنیم؟

نوع داروهایی که پزشک تان تجویز می کند به علایم ویژه شما بستگی دارد. نیتروگلیسیرین یکی از داروهایی است که در درمان حمله حاد آنژین پایدار استفاده می شود. این دارو سرخرگ های کرونر را باز کرده و اجازه می دهد خون بیشتری به عضله قلب جریان یاید. اغلب این دارو به صورت یک قرص زیر زبانی مصرف می شود. اگر پزشک برای شما نیتروگلیسیرین تجویز کرده است آن را تازه نگه دارید چون فرم قرصی آن قدرت اثر خود را در عرض چند ماه از دست می دهد. در ضمن قرص را دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید زیرا نور سبب تضعیف اثر دارو می شود.

برخی اوقات مبتلایان به آنژین سر و کارشان به جراحی می افتد. نظر شما چیست؟

اگر باوجود مصرف دارو باز هم درد قفسه سینه ادامه یابد یا به دفعات بیشتر یا با درد شدیدتری روی دهد ممکن است پزشک تصمیم به انجام آنژیوگرافی عروق کرونر بگیرد تا ساختمان این عروق را مشاهده کند. با این آزمایش پزشک درمی یابد آیا شما بیمار مناسبی برای انجام آنژیوپلاستی کرونر یا عمل بای پس سرخرگ کرونر هستید یا خیر.


موضوعات مرتبط: طب سنتی، نکات طب سنتی، بهداشت، بیماری و واکسن، دارو، ،
برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 20 آذر 1393برچسب:, ] [ 6:35 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

 

این نوع فلفل چربی های شکم را از بین می برد
این ماده خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و سلول های بدن را در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند.

پژوهش های اخیر حاکی از این است که مصرف فلفل قرمز باعث کاهش چربی در ناحیه شکم می شود. محققان انگلیسی و آمریکایی در مطالعه ای مشترک دریافتند نوعی ترکیب طبیعی موجود در فلفل قرمز به میزان قابل توجهی چربی های ذخیره شده در شکم را کاهش می دهد. چاقی شکمی خطرناک ترین نوع چاقی است زیرا خطر بیماری های مزمن از جمله پرفشاری خون، دیابت و بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد.    

به عقیده محققان این ترکیب ارزشمند کاپسایسین نام داشته و نقش موثری در رفع چاقی شکمی ایفا می کند. همچنین مشخص شد که  کاپسایسین موجب کاهش کلسترول خون و کاهش شدت سیگنال های درد در بدن می شود. این ماده خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و سلول های بدن را در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند و از خاصیت ضد باکتریایی نیز برخوردار است. 


موضوعات مرتبط: طب سنتی، نکات طب سنتی، بهداشت، بیماری و واکسن، دارو، ،
برچسب‌ها:
[ دو شنبه 10 آذر 1393برچسب:, ] [ 8:51 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

مصرف همزمان برخی از مواد غذایی باعث بروز مشکلات گوارشی می شود. در طب سنتی به ناسازگاری های غذایی اشاره شده است از جمله :

_ خوردن ترشی بعد از شیرینی

_ خوردن خربزه و هندوانه بعد از مصرف آبگوشت

_ آشامیدن آب سرد بعد از مصرف غذای گرم و بعد از ورزش

_ مصرف لبنیات با گوشت سفید (مرغ و ماهی)

_ مصرف ماهی و تخم مرغ که احتمال بروز بیماری هایی مانند نقرس، بواسیر، درد دندان و ... را افزایش می دهد.

_ مصرف سرکه و حلیم

_ مصرف ترشی و لبنیات

_ مصرف سرکه با موادی مثل عدس، ماش و ماست

_ مصرف پنیر و بادام

_ مصرف ماست و ترب

_ مصرف انار و حلیم (هریسه)

_ مصرف خربزه و عسل

_ مصرف خوراک کله گوسفند و میوه انگور


موضوعات مرتبط: طب سنتی، نکات طب سنتی، بهداشت، ،
برچسب‌ها:
[ چهار شنبه 5 آذر 1393برچسب:, ] [ 1:6 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

thin در کمتر از سی روز با اضافه وزن خداحافظی کنید
اگر مشکل چاقی  دارید و از خوردن نوشیدنهیا تکراری کلافه شدهاید و در پی یافتن  معجونی معجزه انگیز برای خداحافظی با اضافه وزن هستید، مارگاریتای کاهو را امتحان کنید. با این نسخه میتوانید در کمتر از سی روز سایزتان را 1 یا 2 شماره کم کنید

 

مارگاریتای کاهو

مواد لازم برای تهیه مارگاریتای کاهو برای یک لیوان بزرگ یک نفره:

  • کاهوی رسمی: 6 برگ
  • گشنیز: یک دسته کوچک، نصف شده
  • لیموترش: یک عدد
  • آناناس تازه: یک پیمانه، خرد شده

> قبل از مصرف کاهو بهصورت خام یا پخته احتیاط کنید، زیرا کاهو یکی از سبزیجاتی است که بسیار مستعد آفت است بنابراین قبل از مصرف بهطور کامل آن را با آب سرد بشویید.

> بعد از شستن کاهوها 6 برگ از آن را جدا کنید و سراغ گشنیزها بروید. گشنیزها را مانند کاهوها بهخوبی شسته و قسمتهای تازهتر آن را جدا کنید. بعد از این مرحله آناناسهای تازه را خرد کرده (فراموش نکنید آناناس کنسرو شده را جایگزین آناناس تازه نکنید) و تکتک مواد نام برده را داخل مخلوطکن بریزید، اما قبل از زدن دکمه آن یک لیموی تازه را به آنها اضافه کنید، در آخر دکمه را فشار دهید.

> این معجون بیشتر برای افرادی که دچار مشکل افزایش وزن هستند، میتواند بسیار مفید باشد. چون هرکدام از مواد تشکیل دهنده آن نقشی در کاهش وزن دارند و بهراحتی قابل هضم هستند.

> اگر بازهم نگران کالری این معجون سبزرنگ هستید، بهتر است بدانید که ارزش غذایی برای هر لیوان 100 کالری عبارت است از: پروتئین سه گرم، کربوهیدرات 32 گرم، فیبر یک گرم، شکر 19 گرم، چربی نیمگرم و سدیم 19 میلیگرم، پس با خیال راحت بنوشید.

آناناس با فیبرش شما را لاغر میکند

آناناس خواص بیشماری دارد که مهمترین آن بالا بردن افزایش ایمنی بدن است، بههمین دلیل زمانی که به بیماریهای عفونی دچار میشوید یا عمل جراحی انجام دادهاید، به شما توصیه میشود از آناناس تازه استفاده کنید. اما آناناس با فیبری که دارد باعث پر شدن حجم معده و ایجاد احساس سیری میشود همچنین خوردن آن علاوه بر کنترل وزن و بهبود عملکرد دستگاه گوارش، میزان قندخون هم بهصورت طبیعی کنترل میشود. بنابراین افت قندخون بهویژه در افرادی که رژیم غذایی دارند، بروز نخواهد کرد.

لاغرکننده و محافظ قلب

کاهو یکی از سبزیجاتی است که منبع غنی انواع مواد معدنی مانند آهن، منیزیم، مس، کلسیم و پتاسیم است که هر کدام از اینها موجب بالا رفتن سوختوساز بدن میشوند. اما بهتر است از خواص پتاسیم غافل نشویم چون به داشتن فشارخون تحتکنترل کمک کرده و با تنظیم تعادل مایعات بدن موجب سلامت قلب میشود.

این چاشنی شما را لاغر میکند

همانطور که میدانید از دیرباز لیموترش بهعنوان یکی از خوراکیهای کاهشوزن، معرف حضورتان است که خیلی از افراد چاق سعی میکنند از تاثیر آن بیبهره نمانند. بهعلاوه لیموترش بهعنوان یک چاشنی در خیلی از خوراکیها و غذاها استفاده میشود که این معجون هم از این اصل مستثنی نیست.

منبع- مجله سیب سبز


موضوعات مرتبط: طب سنتی، نکات طب سنتی، بهداشت، بیماری و واکسن، دارو، ،
برچسب‌ها:
[ جمعه 30 آبان 1393برچسب:, ] [ 21:57 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

کار‌شناسان از جمله دیگر سبزیجات موثر برای کاهش وزن بدون نیاز به گرفتن رژیم‌های غذایی سخت و دشوار اسفناج و پرتغال را نام می‌برند.

مصرف کلم بروکلی سبب کاهش کلسترول و تری گلیسیرید افراد می شود، ضمن اینکه در افراد مبتلا به مرض قند نیز سبب کاهش میزان قند خون می شود.

آب هویج ویتامین، مواد معدنی و فیبر زیادی دارد و به همین دلیل دارای مزایای متعدد برای کاهش وزن است.

کار شناسان سرانجام مفید ترین میوه برای لاغری و کاهش وزن فوری در افراد را شناسایی کردند.

گفتنی است، براساس تحقیقات پژوهشگران دانشگاه تگزاس ایالات متحده، مصرف هویج و کلم بروکلی در طول روز به صورت روزانه، می تواند سبب کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام آرمانی در افراد شود.

بررسی ها نشان می دهند، کار شناسان با مطالعه بر روی ۱۷۵ کودک از اهالی منطقه آمریکای لاتین که به اضافه وزن مبتلا بوده اند و قرار دادن هویج و کلم بروکلی در رژیم غذای روزانه آن ها متوجه کاهش وزن سریع و رسیدن به تناسب اندام در آن ها شده اند.

کار شناسان از جمله دیگر سبزیجات موثر برای کاهش وزن بدون نیاز به گرفتن رژیم های غذایی سخت و دشوار اسفناج و پرتغال را نام می برند.

کار شناسان اعتقاد دارند، این سبزی ها باعث تغییر در عملکرد هورمون انسولین خون می شود.


موضوعات مرتبط: طب سنتی، نکات طب سنتی، بهداشت، بیماری و واکسن، دارو، ،
برچسب‌ها:
[ یک شنبه 26 آبان 1393برچسب:, ] [ 15:23 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

شلغم علاوه بر داشتن ویتامین و مواد معدنی، خواص درمانی ویژه ای دارد.

مصرف شلغم به صورت روزانه موجب از بین رفتن اسیداوریک در خون می شود و به رفع سنگ های کلیه کمک می کند و دردهای بیماران مبتلا به نقرس و بیماری های مفصلی را تسکین می دهد.

علی حسینی در مورد خواص شلغم گفت: بهترین شیوه برای تهیه شلغم که ویتامین و خواص درمانی آن حفظ شود بخارپز کردن شلغم است. در این شرایط تمام خواص درمانی شلغم حفظ می شود. در حقیقت این روش در مقایسه با آب پز شدن شلغم بهتر است زیرا هنگام آب پز شدن بخشی از خواص درمانی شلغم که مانع از ابتلای مصرف کننده به سرطان می شود از شلغم خارج می شود.

این متخصص طب سنتی گفت: شلغم علاوه بر داشتن ویتامین و مواد معدنی، خواص درمانی ویژه ای دارد که از آن برای درمان یبوست، تقویت بینایی و بهبود التهاب های مجاری تنفسی در زمان سرماخوردگی استفاده می کنند. وی با اشاره به دارا بودن مقادیر فراوان گوگرد در شلغم گفت: گوگرد موجود به تقویت حافظه و سیستم عصبی کمک کرده و مصرف روزانه و خام شلغم نیز برای درمان جوش های صورت و شادابی پوست موثر است. مواد مغذی موجود در شلغم نیز برای تشکیل بافت های استخوانی مفید است به همین دلیل در دوران بارداری برای افزایش استقامت بدن مادر و تقویت بافت استخوانی جنین مناسب است.

حسینی ادامه داد: شلغم می تواند در درمان برونشیت، مشکلات تنفسی و آسم هم موثر باشد. شلغم به میزان زیادی ویتامین C دارد و خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و از ابتلا به سرطان جلوگیری می کند. این متخصص طب سنتی افزود: نوشیدن آبی که شلغم در آن پخته شده برای درمان گلودرد و التهاب های مجاری تنفسی توصیه شده است.


موضوعات مرتبط: طب سنتی، نکات طب سنتی، بهداشت، دارو، ،
برچسب‌ها:
[ یک شنبه 25 آبان 1393برچسب:, ] [ 10:0 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

 

آدامس برای سلامتی مفید است یا مضر؟
جویدن آدامس می‌تواند باعث تحریک ترشح بزاق شده و از پوسیدگی و جرم‌های دندانی جلوگیری کند.

در هر فروشگاه، مغازه، کیوسک روزنامه فروشی و یا هر جای دیگری که فکرش را بکنید آدامس وجود دارد. این ماده ی جویدنی کش دار برای تازه تر کردن نفس و یا تمیز کردن دندان ها بعد از غذا خوردن خوب است. اما همیشه این سوال وجود دارد که آیا آدامس برای سلامتی مفید است یا مضر؟ اثرات مثبت آن چیست؟ چه مضراتی می تواند داشته باشد؟ از چه نوع آدامسی باید استفاده کرد؟ در این مطلب قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم. لطفا با ما باشید.

آدامس با قند

آدامس های شیرین حاوی قند همانطور که از اسمشان پیداست از قند درست می شوند. بهتر است از جویدن این نوع آدامس ها بپرهیزید چون در طولانی مدت باعث جرم دندان و خرابی زودهنگام مینای دندان ها می شوند.

آدامس با شیرین کننده های مصنوعی مانند آسپارتام، گزیلیتول و سوربیتول

این نوع آدامس ها حاوی قند نیستند اما برای ساخت آن ها از شیرین کننده های مصنوعی استفاده می شود. این شیرین کننده ها از ترکیبات سنتزی تشکیل می شوند. قدرت شیرین کنندگی این ترکیبات بالاتر از قند است و برخلاف قند حاوی کالری اندکی هستند. این قبیل آدامس ها باعث جرم و پوسیدگی دندان نمی شوند.

آدامس با آسپارتام

رایج ترین شیرین کننده ی مصنوعی آسپارتام است. اگر لیست ترکیبات غذایی را بخوانید بدون شک با این ترکیب برخورد خواهید کرد. در سرتاسر جهان بیش از 5 هزار ماده ی غذایی از این شیرین کننده ی مصنوعی ساخته می شود که آدامس نیز جزو آن ها می باشد. باید بدانید که نتایج بررسی های متعدد نشان داده است که این شیرین کننده ی مصنوعی عوارض جانبی روی سیستم عصبی به جا گذاشته و باعث بروز مشکلاتی از قبیل سردرد، حالت تهوع و مشکلات بینایی می شود.

آدامس با گزیلیتول

بیشتر کارخانجات تولیدکننده ی آدامس از گزیلیتول استفاده می کنند که از عصاره ی میوه های وحشی کوچک گرفته می شود و به جای قند استفاده می شود. نتایج بررسی ها نشان می دهد که این شیرین کننده میزان باکتری های مضر داخل دهان را کاهش می دهد. در واقع این ماده به حفظ تعادل شیمیایی دهان کمک کرده و به این ترتیب از تشکیل جرم های دندان پیشگیری می کند. گزیلیتول باعث خنثی شدن اسید شده و از مینای دندان محافظت می کند. علاوه بر این گزیلیتول باعث تحریک ترشح بزاق می شود که این مسئله باعث از بین بردن پلاک ها و بقایای مواد غذایی از رو و لای دندان ها می شود.

آدامس با سوربیتول

سوربیتول یکی دیگر از جایگزین های قند است که در ترکیب آدامس استفاده می شود. این ترکیب نیز مانند گزیلیتول حاوی خواص آنتی باکتریال است. با این حال مصرف زیاد آن می تواند قدرت جذب کنندگی روده ها را کاهش دهد و اثرات ملینی به جا بگذارد.

اندر فواید آدامس جویدن

آدامس برای بهداشت دهان و دندان

نتایج پژوهش های متعدد نشان می دهد که جویدن آدامس های بدون قند باعث افزایش سلامت دهان می شود. به عقیده ی متخصصان جویدن آدامس می تواند باعث تحریک ترشح بزاق شده و از پوسیدگی و جرم های دندانی جلوگیری کند. از این گذشته این کار باعث تقویت مینای دندان؛ کاهش خطر خونریزی و ورم لثه بشود. در واقع ترشح زیاد بزاق در حین جویدن آدامس باعث خنثی شدن اسید تولید شده از کربوهیدرات ها می شود. بعد از غذا، pH دندانی اسیدی می شود که این مسئله باعث تضعیف دندان ها شده و آن ها را مستعد پوسیدگی می کند. در این مواقع است که جویدن آدامس حاوی سوربیتول می تواند باعث کاهش آسیب های احتمالی شود. البته توجه داشته باشید که نمی شود آدامس جویدن را جایگزین رعایت بهداشت کامل دهان و دندان کرد. توصیه می کنیم که روزانه دو مرتبه دندان هایتان را مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید.

آدامس برای افزایش تمرکز و استرس زدایی

نتایج برخی از پژوهش ها نشان می دهد که جویدن آدامس باعث افزایش تمرکز، افزایش هشیاری، خوش خلقی و کاهش استرس و اضطراب می شود. به عقیده ی برخی از محققان زمانی که ما در حال جویدن چیزی باشیم استرس مان کاهش پیدا می کند. در واقع محققان به این نتیجه رسیده اند که میزان هورمون کورتیزول(همان هورمون استرس) در حین جویدن کاهش پیدا می کند. به عقیده ی این محققان فعالیت عضلانی جویدن نیز باعث افزایش ضربان قلب و تنفس می شود. در نتیجه مغز اکسیژن بیشتری دریافت می کند و سطح هشیاری آن بالا می رود.

اندر مضرات آدامس جویدن

آدامس جویدن می تواند باعث سردردهای میگرنی شود

نتایج پژوهشی که در ژانویه ی سال 2014 در مجله ی Pediatric Neurology به چاپ رسیده است نشان می دهد که جویدن مداوم آدامس در طولانی مدت می تواند یکی از عوامل پیدایش دردهای میگرنی در بین برخی از نوجوانان و کودکان شود. به عقیده ی این محققان جویدن طولانی مدت یکی از مکانیسم های برانگیزنده ی سردرد است.

آدامس جویدن باعث نفخ می شود

جویدن آدامس باعث افزایش ترشح بزاق می شود. زمانی که آدامس می جوید در عین حال هوا را نیز می بلعید که این کار باعث بروز مشکلات گوارشی مانند نفخ می شود. به عقیده ی محققان جویدن آدامس در برخی مواقع بعد از غذا می تواند مفید باشد اما زیاده روی در این کار همانند هر نوع افراط دیگر برای سلامتی چندان سودمند نخواهد بود به خصوص اگر از مشکلات گوارشی مانند نفخ رنج می برید.


موضوعات مرتبط: طب سنتی، نکات طب سنتی، بهداشت، دارو، ،
برچسب‌ها:
[ شنبه 17 آبان 1393برچسب:, ] [ 9:7 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

چای سیاه به غلط در فرهنگ ما رواج یافته است و حتی مبتلایان به فشار خون و چربی می‌توانند چای ترش را جایگزین این نوشیدنی کنند.
زیبا شو دات کام: چای ترش برخلاف چای سیاه منبع غنی از آهن است. چای سیاه به غلط در فرهنگ ما رواج یافته است و حتی مبتلایان به فشار خون و چربی می‌توانند چای ترش را جایگزین این نوشیدنی کنند.
 
چای ترش سرشار از آهن!
 
از قدیم الایام، مصرف چای سیاه یا همان چایی که به طور معمول در بین ما ایرانیان در وعده صبحانه و طی روز مصرف می‌شود عوارض خاص خود را دارد.
 
از آنجایی که طعم چای معمولی تلخ است، عادت کرده‌ایم که کنار آن از یک نوع شیرینی مانند قند استفاده کنیم که به‌الطبع با مشکلاتی مانند بالا رفتن میزان قند خون و جلوگیری از جذب یکسری مواد در بدن همراه می‌شود.
 
امروزه با فعالیت شرکتهای صنعتی، گیاهان مختلفی فرآوری شده و انواع چای‌های مختلف مانند چای دارچین، چای سبز و چای ترش به بازار آمده است که می‌تواند جایگزین خوبی برای چای سیاه باشد.
 
چای قرمز یا چای ترش در قدیم به عنوان شاداب کننده و برطرف کننده بیماری‌های قلبی مورد استفاده قرار می‌گرفته، افزود: چای قرمز برای افرادی که به دنبال نوشیدنی رژیمی هستند بسیار مناسب است.
 
نوشیدن چای ترش سبب کاهش فشار خون، کنترل کلسترول خون، آرامبخشی می‌شود.
 
یکی از مشکلات مصرف چای سیاه دفع آهن است،  اما با خوردن چای ترش نه تنها آهن بدن دفع نمی‌شود بلکه اینگونه چای منبع غنی‌ از آهن به شمار می‌آید و افرادی که دارای قند، فشارخون بالا، سردی و حتی کم‌خونی هستند می‌توانند مصرف این نوشیدنی‌ را جایگزین چای معمولی کنند.
 
نـوشـیـدنـی ایـن گیاه کاهش‌دهنده فشار خون، خـنـک‌کـنـنـده بـدن، رقـیـق و تـصـفـیـه‌کـنـنده خون، کـنترل‌کننده کلسترول خون، اختلالات کبدی و صفرایی و همچنین آرام بخشی مناسب می‌باشد و برعکس چای که باعث دفع آهن می‌شود چای ترش خود یکی از منابع غنی آهن به شمار می‌آید.
 
 
طریقه مصرف چای ترش
 
افرادی که دارای قند، چربی و فشارخون بالا هستند، می‌توانند یک تا دو نوبت از چای روزانه خود را به چای قرمز اختصاص دهند و برای هر بار مصرف، ۵ گرم از گل برگ‌های چای قرمز را داخل یک فنجان ریـخـته و سپس آب جوش بر روی آن بریزند و سرپوشی گذاشته، ۱۰ دقیقه بماند تا دم بکشد، سپس صاف کرده و میل کنید.
 


موضوعات مرتبط: طب سنتی، نکات طب سنتی، بهداشت، بیماری و واکسن، دارو، ،
برچسب‌ها:
[ شنبه 10 آبان 1393برچسب:, ] [ 8:31 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

در حالی که داشتن تنها یک شب خواب راحت، آرزوی بسیاری از مبتلایان به اینسومنیا (insomnia) و یا همان بی خوابی است، خیلی از ما به دلایل متفاوت همواره تلاش می کنیم تا کمتر بخوابیم. شاید به این خاطر که می خواهیم به تمام کارهای روزمان تمام و کمال برسیم. غافل از اینکه بی خوابی چه تاثیرات منفی بر عملکرد جسمی و ذهنی ما دارد. در اینجا می خواهیم حقایقی را با شما در میان بگذاریم که اگر منطقی به آنها نگاه کنیم، شاید حداقل دیگر با چراغ خاموش تلویزیون نگاه نکنیم و یا بعد از گفتن شب بخیر، دیگر سراغ کامپیوتر یا موبایل خودمان نرویم.

1- سیستم ایمنی بدن با خواب کافی تقویت خواهد شد

همه ما می دانیم که برای عملکرد طبیعی بدن، خواب کافی امری ضروری است. اما مطالعات زیادی نشان داده اند که داشتن خواب کافی، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. در حقیقت این مطالعات پاسخ ضعیف برخی افراد دچار اختلال خواب و کم خوابی را به واکسن های درمانی آنفلوانزا و هپاتیت نشان داده اند و این نشان دهنده تضعیف سیستم ایمنی بدن در اثر کم خوابی است.

2- حافظه شما تقویت می شود

کاملا واضح است که خواب و استراحت جسمی و روحی می تواند بر عملکرد مغزی و حافظه تاثیر بگذارد. در حقیقت طی بررسی های مکرر، پاسخ افراد به تست های حافظه بعد از داشتن خواب کافی همواره بهتر بوده است. علاوه بر تاثیر بر حافظه، خواب کافی همچنین در وضعیت یادگیری افراد نیز موثر می باشد.

3- احساسات شما تقویت خواهد شد

همانطور که می دانید افراد دچار اختلالات خواب، استعداد بیشتری برای ابتلا به بیماری های روحی مانند استرس و افسردگی دارند. البته افراد مبتلا به استرس و افسردگی نیز در بسیاری از موارد، اختلالات خواب و مخصوصا بی خوابی را تجربه می کنند.

یکی از علت های مهم این ارتباط این است که خواب نقش مهمی در فرایند های عاطفی و احساسی افراد بر عهده دارد. جالب است بدانید لذت بخش ترین بخش خواب، فاز آخر آن یعنی فاز REM است که افراد مبتلا به اختلالات خواب، معمولا آن را تجربه نمی کنند. متاسفانه خیلی از افراد مخصوصا افراد جوان و پرمشغله فکر می کنند خواب به معنی تلف کردن و هدر دادن عمرشان است. در حالی که این اعتقاد کاملا غلط است. خواب برای تامین سلامتی شما امری صددرصد حیاتی و ضروری است و در حقیقت این بی خوابی و کم خوابی است که تمام تلاش ها و زحمات شما را بی ثمر می کند.

4- ذهن شما آزادتر و پاک تر خواهد بود

خواب بهترین فرصت برای احیای مغزی است. متخصصین مغز و اعصاب بر این باورند که اتصالات و ارتباطات مغزی در طول خواب توسعه بیشتری پیدا می کند. همچنین ترشح انتقال دهنده های عصبی آرامبخش طی خواب شبانه، ده ها برابر بیش از طول روز خواهد بود و این همان آرامشی است که یک خواب مناسب به فرد خواهد داد.

5- تنظیم قند خون نیز از خواب شبانه تاثیر می پذیرد

همه ما می دانیم که یکی از عوامل موثر در ابتلا به دیابت، اختلال خواب و نداشتن خواب کافی است. علت آن است که بی خوابی باعث ایجاد مقاومت به هورمون انسولین می شود. در نتیجه انسولین قادر نخواهد بود قند ها را به داخل سلول هدایت کند. بنابراین باعث افزایش قند خون و ابتلا به دیابت می شود.

6- کاهش وزن هم از خواب تاثیر می پذیرد

اگر می خواهید وزن کم کنید و لاغر شوید، حداقل هفت ساعت خواب شبانه را در برنامه کاهش وزن خود قرار دهید. خواب کم به تولید و ترشح بیش از حد هورمونی به نام گرلین و کاهش ترشح هورمون لپتین منجر خواهد شد. هورمون گرلین مسئولیت تحریک اشتها را بر عهده دارد. هورمون لپتین کاهش دهنده اشتهاست. کاهش لپتین از یک طرف و افزایش گرلین از طرف دیگر، زمینه را برای افزایش اشتها و چاقی فراهم خواهد کرد.

7- خواب طول عمر را نیز بیشتر می کند

مطالعات زیادی نشان داده اند افرادی که به طور مزمن و در طولانی مدت خواب کمتر از هفت ساعت در شب را دارند، طول عمر کمتری نسبت به افراد با خواب کافی خواهند داشت.

طی بررسی های متعدد دیده شده این افراد از لحاظ ابتلا به فشار خون بالا، سکته و حملات قلبی نیز در گروه پر خطر جامعه قرار دارند.


موضوعات مرتبط: طب سنتی، نکات طب سنتی، بهداشت، ،
برچسب‌ها:
[ سه شنبه 29 مهر 1393برچسب:, ] [ 22:40 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

پول‌نیوز-خوردن پنیر می‌تواند باعث تحریک و تشدید برخی بیماری‌ها مانند صرع و سردرد شود.

به‌طور کلی، شیر و سایر محصولات لبنی پاستوریزه طی فرآیند تولید، حجم بالایی از چربی خود را از دست می‌دهند و گاهی افزودنی‌ها و نگهدارنده‌های مختلفی هم به آنها اضافه می‌شود. از این رو، معمولا طبع بیشتر لبنیات، سرد و تر است و مصرف آنها می‌تواند برخی مشکلات گوارشی مانند نفخ یا کولیت را به دنبال داشته باشد.

پنیرها دو نوع تازه و کهنه دارند و طبع نوع تازه آنها، سرد و تر است اما پنیرهای کهنه، طبع گرم و خشکی دارند. با این حال برای هر دوی این پنیرها، مصلح‌های یکسانی در طب سنتی در نظر گرفته شده است.

بهترین مصلح پنیر که از گذشته تاکنون بیشتر ما عادت به مصرف آن داریم، گردو است اما می‌توان از سبزی‌های معطر، آویشن، نعناع خشک و حتی عسل هم به‌عنوان تعدیل‌کننده طبع انواع پنیر استفاده کرد.

معمولا ممنوعیت خوراکی برای همراه کردن مواد غذایی دیگر با پنیر در طب سنتی مطرح نیست اما خوردن پنیر می‌تواند باعث تحریک و تشدید برخی بیماری‌ها مانند صرع و سردرد شود. از این رو، افراد مبتلا به این بیماری‌ها باید درباره مصرف، نوع و میزان استفاده از پنیر با پزشک خود مشورت کنند.

منبع: salamat.ir


موضوعات مرتبط: طب سنتی، نکات طب سنتی، بهداشت، بیماری و واکسن، دارو، ،
برچسب‌ها:
[ چهار شنبه 24 مهر 1393برچسب:, ] [ 9:0 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

سیر یکی از قوی‌ترین مهاجمین علیه سرماخوردگی است.

همان طور که می دانید رژیم غذایی و سبک زندگی در ابتلا و درمان خیلی از بیماری ها و شرایط بالینی نقش تعیین کننده ای دارند؛ اما یکی از بیماری هایی که در فصل پاییز شیوع بالایی می گیرد سرماخوردگی و آنفلوانزا است. وقتی خودمان یا یکی از نزدیکانمان به سرماخوردگی و آنفلوانزا مبتلا می شویم، همین طور توصیه های تغذیه ای است که از این طرف و آن طرف به گوش می رسد؛ اما دیگر وقت آن رسیده که به این موضوع نگاه کاملا علمی داشته باشیم. چیزی که در پیشگیری و درمان سرماخوردگی مهم است تقویت سیستم ایمنی بدن است؛ اما چگونه؟ چطور سیستم ایمنی بدنمان را تقویت کنیم؟


موضوعات مرتبط: طب سنتی، نکات طب سنتی، بهداشت، بیماری و واکسن، دارو، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ چهار شنبه 23 مهر 1393برچسب:, ] [ 17:36 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

بعد از خوردن غذاها این کارها را هرگز انجام ندهید

بعد از خوردن غذاها این کارها را هرگز انجام ندهید
اگر می خواهید همیشه سالم باشید بعد از غذا خوردن این کارها را انجام ندهید.

بلافاصله نخوابید

خوابیدن بلافاصله بعد از صرف غذا، باعث ایجاد اختلال در هضم غذا می شود و این امر می تواند به عفونت و گاستریک منجر شود.

سیگار نکشید

سیگار کشیدن پس از مصرف غذا مانند کشیدن ۱۰ نخ سیگار تاثیر منفی دارد و احتمال سرطان را افزایش می دهد.

میوه مصرف نکنید

هنگامی که میوه را همراه غذا مصرف می کنید، میوه و محتویات غذا به معده می چسبد و به موقع به روده نمی رسد. این روند طولانی باعث فاسد شدن غذا در معده می شود. بنابراین توصیه می شود یک عدد میوه را یا یک ساعت بعد یا قبل از صرف غذا میل کنید.

کمربند را شل نکنید

شل کردن کمربند نه تنها باعث پیچ خوردن روده ها می شود بلکه باعث می شود شما پرخوری کنید. با شل کردن کمربند، دوباره احساس راحتی می کنید و به خوردن ادامه می دهید.

راه نروید

راه رفتن بلافاصله بعد از غذا خوردن منجر به رفلاکس و سوءهاضمه می شود. اما پیاده روی نیم ساعت بعد از غذا خوردن به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه مفید است.

حمام نکنید

حمام کردن بعد از غذا خوردن باعث افزایش جریان خون به دست، پا و بدن می شود در نتیجه میزان خون در اطراف معده کاهش پیدا می کند. این امر باعث تضعیف گوارش در معده می شود.

چای نخورید

برگ های چای حاوی اسید است. این ماده باعث می شود ترکیبات پروتئین ماده غذایی که مصرف می کنیم سفت شود در نتیجه هضم آن سخت می شود. چای را حداقل یک ساعت پس از غذا میل کنید.


موضوعات مرتبط: طب سنتی، نکات طب سنتی، بهداشت، بیماری و واکسن، ،
برچسب‌ها:
[ دو شنبه 7 مهر 1393برچسب:, ] [ 22:43 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

تاریخ انقضا بر روی بسته بندی مواد غذایی درج شده و به این وسیله مصرف کننده از تاریخ تولید و انقضا محصول مطلع می شود. مصرف برخی مواد غذایی بعد از تاریخ انقضا موجب افزایش خطر ابتلا به بیماری ها می شود.

محققان استرالیایی اظهار کردند: برخی مواد غذایی نباید حتی یک روز بعد از انقضا مصرف شوند. این مواد غذایی به شرح ذیل است:

سبزی های بسته بندی و خردشده: این مواد بعد از تاریخ انقضا مکان مناسبی برای رشد باکتری های عفونت زا هستند.

توت تازه: شستن کامل توت بعد از خرید بسیار بااهمیت است. توت مکان مناسبی برای انگل هاست و موجب اسهال در انسان می شود. اگر تاریخ مصرف آن به پایان رسیده و حالت خرابی دارد حتما از مصرف آن خودداری کنید.

گوشت بسته بندی شده: با به پایان رسیدن تاریخ مصرف گوشت باکتری لیستریا در آن رشد کرده هر چند این ماده غذایی در یخچال نگهداری شود. اگر رنگ گوشت تغییر کرد یا بوی نامطبوعی داشت هرگز آن را مصرف نکنید.

تخم مرغ: مصرف تخم مرغ تاریخ گذشته نیز بسیار خطرناک است. باکتری ها در پوسته تخم مرغ رشد کرده و موجب عفونت خواهند شد.

گوشت چرخ کرده: مصرف این ماده غذایی تاریخ گذشته یا حتی پیش از اینکه تاریخ مصرف آن به پایان برسد اگر در مکان مطلوب و طبق اصول بهداشتی نگهداری نشود نیز بسیار خطرناک است.

پنیر: زمان انقضا پنیرهای مختلف متفاوت است. بخصوص اگر پنیر از شیرغیرپاستوریزه تهیه شده باشد موجب عفونت خواهد شد.

جوانه ها: جوانه ها برای رشد نیاز به محیط گرم و مرطوب دارند. متاسفانه این محیط برای رشد بسیاری از باکتری ها مناسب است. به دلیل اینکه این مواد به صورت خام مصرف می شوند بهتر است بعد از پایان رسیدن زمان انقضا مصرف نشوند.

مرغ خام: به دلیل خوب پخته نشدن مرغ باکتری های بسیاری در آن رشد می کنند. اگر مدت مصرف آن به پایان برسد قطعا عفونت در بدن نیز حتی با پخته شدن آن افزایش می یابد. مصرف مرغ تاریخ مصرف گذشته ارزش خطر کردن ندارد.


موضوعات مرتبط: طب سنتی، نکات طب سنتی، بهداشت، بیماری و واکسن، ،
برچسب‌ها:
[ یک شنبه 6 مهر 1393برچسب:, ] [ 20:58 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 9 صفحه بعد
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

به وبلاگ حرفه وطن خوش آمدید
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان حرفه وطن و آدرس herfevatan.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آرشيو مطالب
اسفند 1396
فروردين 1396 اسفند 1395 بهمن 1395 دی 1395 خرداد 1395 فروردين 1395 آذر 1394 شهريور 1394 مرداد 1394 تير 1394 خرداد 1394 ارديبهشت 1394 فروردين 1394 اسفند 1393 بهمن 1393 دی 1393 آذر 1393 آبان 1393 مهر 1393 شهريور 1393 مرداد 1393 تير 1393 خرداد 1393 ارديبهشت 1393 فروردين 1393 اسفند 1392 بهمن 1392 دی 1392 آذر 1392 آبان 1392 مهر 1392 شهريور 1392 مرداد 1392 تير 1392 خرداد 1392 ارديبهشت 1392 فروردين 1392 اسفند 1391 بهمن 1391 دی 1391
امکانات وب

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 8
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 27
بازدید ماه : 2126
بازدید کل : 218257
تعداد مطالب : 511
تعداد نظرات : 65
تعداد آنلاین : 1



Alternative content



استخاره آنلاین با قرآن کریم


تعبیر خواب آنلاین

خطاطي نستعليق آنلاين